ترکیه از انتشار  گزارش حقوق بشری آمریکا شاکی شد

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از گزارش آمریکا درباره مسائل حقوق بشری ترکیه، گفت: «این گزارش بر پایه درک نادرست از مسئولیت و ارائه ادعا‌ها و اتهامات حلقه‌های مرتبط با تروریست‌ها منتشر شده است».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» آنکارا با غیرقابل قبول خواندن اتهاماتی که در این گزارش مطرح شده، تاکید کرد: «علی‌رغم نبرد دشوار با تهدیدات چندجانبه تروریستی، ترکیه تعهداتش درخصوص اصول دموکراسی، مرّ قانون و حقوق بشر را حفظ کرده است».

وزارت خارجه ترکیه با بیان اینکه گزارش واشنگتن، مبارزات آنکارا با سازمان تروریستی گولن (فِتو) را نادیده می‌گیرد، افزود: «جای تعجب ندارد این گزارش که اظهارات گروه‌های تروریستی را تکرار می‌کند، توسط کشوری که سردسته سازمان فِتو را در خود جای داده، نوشته شده باشد».

آنکارا در ادامه انتقادات شدیدالحن علیه آمریکا، تاکید کرد: «به کشور‌هایی که ما را به ادعا‌های نادرست متهم می‌کنند، توصیه می‌کنیم که ابتدا نقض سیستماتیک حقوق بشر در مورد شهروندان خود را پایان دهند».

ایالات متحده روز جمعه گزارش موسوم به حقوق بشر در سال ۲۰۱۷ را منتشر کرد. واشنگتن در این گزارش ترکیه را به نقض گسترده حقوق بشر شامل «شکنجه بازداشتی‌ها، دخالت دولتی در استقلال دستگاه قضا، محدودیت شدید آزادی بیان و رسانه‌ها، تعطیل کردن رسانه‌ها، بازداشت خبرنگاران، جرم اعلام کردن انتقاد از دولت و خشونت علیه اقلیت‌ها» متهم کرده است.

آنکارا سازمان گولن (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) را تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

دولت ترکیه به دستور «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور، ضمن اعمال حالت فوق‌العاده در ترکیه، بیش از ۵۰ هزار نفر را بازداشت و حدود ۱۵۰ هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است. این بازداشت‌ها و اخراج‌ها هنوز هم ادامه دارد.

درپی این اقدامات آنکارا بود که چندین کشور اروپایی با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر و آزادی بیان در ترکیه، توقف روند مذاکرات را برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، خواستار شدند. این تصمیم کشور‌های اروپایی باعث بروز تنش‌های دیپلماتیک جدید با ترکیه و آغاز جدال لفظی بین سران این کشور‌ها شد.