ابهامات نشست ترامپ و اون

در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی قصد دارند به زودی دیدار کنند، مقام های دولت آمریکا در حال آماده کردن مقدمات این نشست هستند ولی هنوز جزئیات مهم و اساسی مثل زمان و مکان برگزاری این نشست و تاکتیک مذاکراتی معلوم نشده است.

این نخستین دیدار رهبران دو کشور خواهد بود. رئیس جمهور کره جنوبی نیز قصد دارد روز جمعه با رهبر کره شمالی دیدار کند. ترامپ گفته است که این نشست احتمالا اواخر ماه می یا اوایل ژوئن برگزار خواهد شد. ترامپ هشدار داده است که اگر تصور کند این مذاکرات نتایج دلخواه را به همراه نخواهد داشت، این نشست را لغو خواهد کرد. چشم انداز مذاکرات در حالی امیدوار کننده شده که کره شمالی اخیرا اعلام کرده است که آزمایش های هسته ای و موشکی را متوقف می کند.

مقام های آمریکایی و کره جنوبی اعلام کردند که رهبر کره شمالی قصد دارد درباره خلع سلاح مذاکره کند ولی هیچ صحبتی از تسلیم کردن زرادخانه هسته ای این کشور به میان نیاورده است.

ترامپ و سایر رهبران جهان از این تصمیم استقبال کرده اند ولی هنوز شک و تردیدهایی درباره انگیزه کره شمالی از این اقدام وجود دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه با انتشار توئیتی اعلام کرد: بحران هسته ای کره شمالی هنوز راهی طولانی برای به نتیجه رسیدن دارد.

وی افزود: ما راهی طولانی تا دستیابی به نتیجه درباره کره شمالی داریم، شاید اقدامات عملی شود و شاید هم نه، تنها زمان همه چیز را به ما خواهد گفت ولی کاری که الان دارم انجام می دهم، خیلی وقت پیش باید انجام می شد.

توقف برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی هدف اصلی مذاکرات بین المللی به پیونگ یانگ از دهه 1990 میلادی بوده است. کره شمالی طی ماه های گذشته موشک های بالستیک و آزمایش های هسته ای متعددی انجام داده است.

مایک پمپئو مدیر سازمان سیا طی ماه جاری گفت: من امیدوارم که دیدار ترامپ و کیم منجر به یک دستاورد دیپلماتیک برای کره شمالی شود ولی کسی نباید توهم داشته باشد که در این نشست بتوان به یک توافق جامع دست پیدا کرد.

کره شمالی به دنبال لغو تحریم های بین المللی است که به شدت به اقتصادش لطمه وارد کرده است. در توافقات شکست خورده قبلی، کره شمالی آمادگی خود را برای تسلیم سلاح های هسته ای در ازای کمک های بین المللی و همین طور دادن تضمین امنیتی اعلام کرده است.

کره شمالی در توافقات گذشته آمادگی خود را برای بازگشت به پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای اعلام کرده است.

پمپئو افزود: کره شمالی نباید انتظار پاداش داشته باشد، آن هم تا زمانی که گام های برگشت ناپذیری را بردارد.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در این باره گفت: ما ابتدا به دنبال خلع سلاح قابل توجه برنامه های هسته ای کره شمالی هستیم و تا زمانی که به خلع سلاح دست پیدا نکنیم، حداکثر فشارهای بین المللی ادامه خواهد یافت.

مقام های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که 3 دور تحریم های سال گذشته سازمان ملل ، موجب کاهش شدید درآمدهای صادراتی کره شمالی شده است.