گزارش جمهوری‌خواهان درباره دخالت در انتخابات 2016 آمریکا

کمیته اطلاعاتی مجلس آمریکا روز جمعه یک نسخه اصلاح‌شده از گزارش جمهوری‌خواهان را درباره تحقیقات دراز مدت این کمیته در پرونده مداخله ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا را منتشر کرد و در آن اشاره شد بنا به اعلام اعضای جمهوری‌خواه، این کمیته هیچ مدرکی دال بر تبانی میان کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و روسیه وجود ندارد.

این کمیته گزارش خود را با اصلاحات برگرفته از کمیته اطلاعاتی به همراه اصلاحات مخالف دموکرات‌ها منتشر کرد، که در آن گفته شده بود تبانی میان کمپین رئیس جمهور آمریکا و روسیه وجود داشته است و نکات کلیدی در تحقیقات جمهوری‌خواهان نادیده گرفته شده است. در گزارش کمیته اطلاعاتی مجلس آمریکا به نتایج مربوط به تحقیقات این کمیته طی یک سال گذشته پرداخته شد که این نتایج سبب ایجاد اختلافات حزبی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها گردیده است.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه با انتشار توئیتری در واکنش به آخرین گزارش کمیته اطلاعاتی مجلس، تحقیقات مربوط به پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را یک شوخی فریب‌آمیز خواند. در پیامی توئیتری ترامپ آمده است: کمیته اطلاعات مجلس اعلام کرده است هیچ تبانی میان کمپین ترامپ و روسیه صورت نگرفته است. همانگونه که من مدتهاست می‌گویم این یک شوخی فریب‌آمیز بزرگ دموکرات‌هاست که براساس دروغ و برخی دریافتی‌ها شکل گرفته است. هیچگاه نباید یک کمیته ویژه برای تحقیقات تشکیل می‌شد. این کار دنبال کردن توهمات است.

 در گزارش 253 صفحه‌ای جمهوری‌خواهان نسبت به گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا اصلاحات بیش از حدی صورت گرفته است که بنا به گفته مایک کانوی، مسئول تحقیقات پرونده مداخله روسیه در کمیته اطلاعاتی آمریکا، این کمیته تصمیم به مخالفت با آن را دارد.

این کمیته ماه گذشته به تحقیقات خود در پرونده مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا پایان داد و اعلام کرد آنها شواهدی مبنی بر تبانی میان کمپین انتخاباتی رئیس جمهور فعلی  آمریکا و روسیه دست نیافتند.

با این حال دموکرات‌های مجلس آمریکا می‌گویند جمهوری‌خواهان از مصاحبه با شاهدان اصلی و صدور احضاریه برای کسب اطلاعات خودداری کردند و در چارچوب اهداف همکاران خود که علاقه‌ای به افشای این تبانی نداشتند، قدم برداشتند. در حال حاضر دموکرات‌ها تحقیقات خود را به طور جداگانه و بدون حضور جمهوری‌خواهان ادامه می‌دهند. گزارش 98 صفحه‌ای دموکرات‌ها در پرونده مداخله روسیه نتیجه‌گیری‌های جمهوریخواهان را رد می‌کند. آدام شیف، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا در بیانیه‌ای گفت: در تمام طول تحقیقات کمیته، جمهوریخواهان از بررسی جدی در این باره امتناع کردند یا به جای دیدن شواهد تبانی میان کمپین ترامپ و روسیه، نقش دفاعی نسبت به شاهدان اصلی این تحقیقات در پیش گرفتند.

ترامپ با اتکا به یافته‌های جمهوری‌خواهان، علیرغم رد این یافته‌ها از سوی دموکرات‌ها، بارها گفته است این کمیته هیچ مدرکی دال بر تبانی را نیافته است. ترامپ روز جمعه دوباره در پیامی توئیتری اعلام کرد: گزارش کمیته اطلاعات مجلس منتشر شد. هیچ مدرکی حاکی از تبانی، همکاری یا جاسوسی با روس‌ها وجود ندارد. کمپین هیلاری کلینتون (رقیب دموکرات او در انتخابات)، برای انجام تحقیقات ضد ما پول پرداخت می‌کنند. یک توهم واقعی، که اکنون باید به پایان برسد.

ترامپ در ادامه انتشار این گزارش را باعث مباهات خود دانست. با این حال گزارش جمهوری‌خواهان، کمپین انتخاباتی ترامپ را به علت برخی اتفاقات اساسی در حین تبلیغات انتخاباتی مقصر دانسته است.