تحلیل نیویورک تایمز درباره نمایش مضحک نتانیاهو

نیویورک تایمز در مطلبی نوشت روز سه شنبه، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از ادعا‌های [بی اساس] اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران استقبال کرد.

این در حالی است که متحدان اروپایی آمریکا در پی انجام این نمایش مضحک از برجام بیش از پیش دفاع کردند.

دولت ترامپ ادعا‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار و اشاره کرد او برای فراهم کردن زمینه پیش از اتخاذ تصمیم ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران با کاخ سفید همکاری کرده است.

ترامپ تهدید کرده است در صورتی که انگلیس، فرانسه و آلمان پیش از تاریخ ۱۲ مِه (۲۲ اردیبهشت) تغییراتی کلی در برجام ایجاد نکنند از این توافق خارج خواهد شد.

کاخ سفید به استناد  نمایش نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد این اطلاعات تاییدکننده مشکلات این توافق است.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران ادعا کرد: «توافق هسته‌ای ایران تحت ادعا‌های نادرست حاصل شده است.» او همچنین اعلام کرد کاخ سفید انتشار این ادعا‌های واهی درباره ایران را پیشتر با اسرائیل هماهنگ کرده بود.

نیویورک تایمز نوشت: به نظر می‌رسد اسرائیل قصد دارد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار وارد آورد تا از ایران درخواست کند اجازه بازرسی از نیروگاه‌های هسته‌ای ایران را، حتی نیروگاه‌هایی که سال‌ها پیش تعطیل شده اند، صادر کند.

با این حال، به نظر می‌رسد تمامی این تلاش‌ها نیز نتوانسته است امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ترزا می، نخست وزیر انگلیس را از حمایت از توافق هسته‌ای ایران منصرف کند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد نمایش نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران بیانگر اهمیت حفظ توافق هسته‌ای ایران است. او گفت: «توافق هسته‌ای ایران بر پایه راستی‌آزمایی‌های سختگیرانه حاصل شده است.»

افزون بر این، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد بازرسی‌های تایید شده در توافق هسته‌ای یکی از «کامل‌ترین و محکم‌ترین راستی‌آزمایی‌ها» بوده است.

با این‌که مکرون از ترامپ درخواست کرده است در توافق هسته‌ای ایران باقی بماند اما او به حصول توافقی تکمیلی برای برجام اشاره کرده است.

نیویورک تایمز در پایان این مطلب نوشت علی‌رغم واکنش‌های شکاکانه سران اروپایی و آژانس بین المللی انرژی اتمی به نمایش ادعا‌های [بی‌اساس] نتانیاهو درباره ایران به نظر می‌رسد این اجرا دستکم یک مخاطب داشته است که او کسی نیست جز دونالد ترامپ.

 سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل در این‌باره گفت: «نتانیاهو فرصتی برای دستیابی به اهدافی به دست آورده است که در دوران اوباما (رئیس جمهور پیشین آمریکا) قادر به دستیابی به آن‌ها نبود.»