احتمال خروج نظامیان آمریکایی از کره‌جنوبی

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده به وزارت دفاع این کشور دستور داده تا گزینه‌های کاهش نظامیان آمریکایی در کره‌جنوبی را بررسی کند.

روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از منابع آگاه نوشت حصول معاهده صلح بین دو کره، نیاز حضور 23500 نظامی آمریکایی در این شبه‌جزیره را از بین می‌برد.

بر این اساس، خروج کامل نظامیان آمریکایی از شبه‌جزیره کره بعید است اما ترامپ قصد ندارد از این مسئله به عنوان وسیله چانه‌زنی در دیدار احتمالی با «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی استفاده کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» ترامپ به پنتاگون گفته که دیگر باید کاهش تعداد نظامیانشان در کره جنوبی را کاهش دهند مگر اینکه سئول بیشتر هزینه‌های استقرار آنها را بپذیرد.

این در حالی است که «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی با رد این گزارش، تاکید کرده بود نظامیان آمریکا از این کشور خارج نمی‌شوند و سئول نیز قصد اخراج آنها را ندارد.

کاخ سفید و پنتاگون هنوز به این اظهارات رئیس‌جمهور کره جنوبی واکنش نشان نداده‌اند.

سران دو کُره به تازگی پس از امضای یک توافق مشترک، در یک کنفرانس خبری حاضر شدند.دو طرف در زمینه ارتباط دائمی میان شهرها و روستاهای مرزی توافق کردند.

طبق بیانیه مشترک، دو کُره بر هدف مشترکشان درباره لزوم عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح اتمی از طریق خلع سلاح اتمی کامل تاکید کردند.در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده که کره شمالی و جنوبی توافق کردند برای آغاز مذاکرات سه یا چهار جانبه شامل آمریکا و چین تلاش کنند و توافق «متارکه جنگ» بین دو کره را با معاهده صلح جایگزین کنند.