افت شدید محبوبیت ماکرون

با اینکه یک سال از ریاست جمهوری «امانوئل مکرون» می‌گذرد، هنوز هم محبوبیت او بسیار پایین است. یکی از محققان مرکز نظرسنجی هریس می‌گوید: «فرانسوی‌ها درباره این مسئله که مکرون در حال انجام اقداماتی است اتفاق نظر دارند، اما درباره درست بودن این اقدامات اختلاف نظر دارند».

با اینکه مکرون به شکل حیرت انگیزی به مقام ریاست جمهوری فرانسه دست یافت، پس از ایجاد تغییرات در قوانین کارگری در سپتامبر گذشته، محبوبیت او به شدت کاهش یافت. براساس این تغییرات اخراج و استخدام کارگران راحت‌تر می‌شود.

پس از گذشت ۱۰۰ روز از ریاست جمهوری امانوئل مکرون محبوبیت او از ۶۴ درصد به ۳۶ درصد کاهش یافت. این درصد محبوبیت مکرون حتی از محبوبیت همتای سابق او –فرانسوا اولاند- در مدت زمان مشابه پایین‌تر است.

علیرغم اینکه رشد اقتصادی فرانسه از ماه مه گذشته افزایش یافته و نرخ بیکاری هم کمتر شده است، نظر مردم این کشور نسبت به مکرون منفی است. با اینکه نتایج نظرسنجی‌ها درباره مکرون به طور مداوم در نوسان است، دید مردم نسبت به او ثابت مانده است.

مردم عمدتاً او را حامی تغییر فرانسه، تجارت آزاد و روابط چندجانبه می‌دانند. اما سیاست‌های مالیاتی او نشان می‌دهد که اقدامات او بیش از مردم عادی به نفع ثروتمندان است.

نظرسنجی Elabe نشان داد ۷۴ درصد مردم باور دارند سیاست‌های مکرون منصفانه نیست و ۷۷ درصد نیز می‌گویند سیاست‌های او باعث ایجاد دودستگی در کشور می‌شود. البته او در صحنه بین المللی بهتر از آنچه انتظار می‌رفت عمل کرد. پیش از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری مخالفانش بر این باور بودند که مکرون ۴۰ ساله نمی‌تواند در جهانی که سیاستمداران قدرتمند در حال رقابت هستند از منافع فرانسه دفاع کند. اما وقتی در دو ماه نخست ریاست جمهوری اش از «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، در کشورش میزبانی کرد و در مقابل خروج ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس ایستاد، جایگاه خود در صحنه سیاست بین المللی را محکم کرد.