مردم ایتالیا همچنان بلاتکلیف اند

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری ایتالیا خواستار آن شد که احزاب سیاسی این کشور تا پایان امسال از یک دولت «بی‌طرف» پشتیبانی کنند. وی اعلام کرد در شرایط کنونی امیدی به شکل‌گیری ائتلاف سیاسی در ایتالیا نیست و کشور نمی‌تواند بیش از این بدون رهبری بماند.

اما این درخواست با پاسخ منفی دو جریان قدرتمند سیاسی ایتالیا یعنی حزب پنج‌ستاره و حزب لیگا، مواجه شد.

دو ماه پس از انتخابات ماه مارس که هیچکدام از احزاب سیاسی این کشور نتوانستند در آن اکثریت کرسی‌های مجلس را کسب کنند، رئیس‌جمهوری ایتالیا از سران احزاب خواست دست‌کم تا زمان تصویب لایحه بودجه، از دولت کنونی پشتیبانی کنند و هشدار داد که برگزاری انتخابات پیش از سال ۲۰۱۹ کشور را به مخاطره می‌اندازد.

گرچه تاکنون هیچ نامی برای اعضای دولت به اصطلاح «بی‌طرف» ذکر نشده، اما ماتارلا تأکید کرده است اعضای کابینه این دولت اجازه نخواهند داشت در انتخابات سال آینده شرکت کنند.

این در حالی است که ائتلاف راست میانه به رهبری ماتئو سالوینی که در انتخابات اخیر توانست بیشترین کرسی‌ها را در مجلس نمایندگان و سنای ایتالیا کسب کند به رئیس‌جمهوری این کشور فشار می‌آورد تا به این ائتلاف اجازه دهد برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان از نو تلاش کند.

لوئیجی دی‌میلانو، رهبر حزب پنج‌ستاره نیز که ۳۲ درصد کل آرا را کسب کرده، تشکیل هرگونه دولت «تکنوکرات» را از سوی رئیس‌جمهوری را منتفی دانسته است. همچنین حزب لیگا به رهبری ماتئو سالوینی از جناح راست میانه نیز با پیشنهاد رئیس‌جمهور مخالفت کرده است.