آمریکا اولین فروند اف 35 را به ترکیه تحویل می دهد

 «اسماعیل دمیر» معاون وزارت صنایع دفاعی ترکیه در مورد لایحه تحریم نظامی ترکیه توسط سناتورهای آمریکایی اعلام کرد: آمریکا اولین فروند از جنگنده‌های اف-35 خریداری شده توسط ترکیه را در 21 ژوئن تحویل خواهد داد. این توافق دو جانبه بین دولت‌های آمریکا و ترکیه است.

جنجال سناتورهای آمریکایی در کنگره علیه ترکیه هیچ تأثیری بر این توافق نخواهد داشت. برای تحویل جنگنده اف-35 نیاز به اجازه هیچ کسی نداریم، چرا که مجوز فروش اف-35 به ترکیه قبلاً صادر شده است و دولت آمریکا ملزم به اجرای توافقات صورت گرفته با ترکیه است.

ترکیه یکی از شرکای نه‌گانه آمریکا برای استفاده از جنگنده اف-35 است. پروژه فروش اف-35 یک توافق دو جانبه است. ترکیه برای این پروژه بیش از یک میلیارد دلار پول به آمریکا پرداخت کرده است. این پروژه صرفاً منحصر به خرید و فروش جنگنده نیست. ترکیه 100 فرونده جنگنده اف-35 به آمریکا سفارش داده است که پس از تحویل اولین محموله در 21 ژوئن، خلبانان خود را برای آموزش به آمریکا خواهیم فرستاد که جزوی از توافق است.

در پاییز 2019 محموله دوم از جنگنده‌ها تحویل خواهیم گرفت.

گفتنی است، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به تحریم فروش جنگنده اف-35 به ترکیه توسط آمریکا گفته بود: آمریکا حق ندارد قرارداد فروش جنگنده‌های اف-35 به ترکیه را ابطال کند. در این صورت با واکنش سخت ترکیه مواجه خواهد شد. در هفته آینده به واشنگتن خواهم رفت و در این خصوص با مسئولان آمریکایی گفتگو خواهم کرد.

انتهای پیام/