نخست‌وزیر جدید ایتالیا از سمت خود کناره‌گیری کرد

جوزپه کونته که برای نخست‌وزیری ایتالیا انتخاب شده بود به دلیل اختلاف نظر با رئیس جمهور این کشور بر سر ترکیب دولت از سمت خود کناره‌گیری کرد. به این ترتیب ایتالیا بار دیگر در بن بست سیاسی گرفتار شد. جوزپه کونته که از سوی نهضت پنج ستاره و لیگ شمال به عنوان نخست وزیر ایتالیا برگزیده شده بود از این کار صرف نظر کرد.

جوزپه کونته گفت من از ماموریتی که سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور ایتالیا برای تشکیل دولت تغییر به من داده بود صرف نظر می کنم. دلیل شکل گیری این بحران جدید این است که ماتارلا، پائولو ساوونا را به عنوان وزیر اقتصاد نپذیرفت. از دیدگاه رئیس جمهور ایتالیا ساوونا دیدگاه های بسیار بدبینانه ای نسبت به اروپا دارد.

ماتارلا در این باره گفت درخواست من این بود که برای سمت وزیر اقتصاد فردی انتخاب شود که از مواضعی که اغلب از سوی ائتلاف مطرح می شود و می تواند به خروج ایتالیا از منطقه یورو منجر شود حمایت نکند. این تصمیم رئیس جمهور به سرعت خشم دو حزب ائتلاف را برانگیخت. متئو سالوینی، رهبر حزب لیگ شمال معتقد است ماتارلا از اختیارات قانونی خود فراتر رفته است.

لوئیجی دی مایو ،رهبر جنبش پنج ستاره نیز عزل رئیس جمهور را خواستار شده است. دی مایو می گوید مشکل چیست؟ بگویید چرا با انتخاب وزیر اقتصاد مخالفید؟ مشکل این است که همه سازمان های اروپایی از یک مرد که می تواند وزیر اقتصاد ما باشد می ترسند. در این شرایط آیا رای دادن در این کشور کارساز است؟

دو حزب جنبش پنج ستاره و لیگ شمال که برای تشکیل دولت ائتلاف کردند یک هفته پیش جوزپه کونته را به عنوان نخست وزیر معرفی کردند. این احزاب هم اکنون خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی جدید هستند. ماتارلا اعلام کرد این پیشنهاد را بررسی کرده است. باید دولتی موقت تشکیل داد که تا زمان برگزاری انتخابات اداره امور را به دست بگیرد.