افزایش نگرانی‌ها از دخالت‌های امارات در سومالی

دخالت کشورهای عربی خلیج فارس به‌ویژه امارات در سومالی، نگرانی برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را برانگیخته است.

 سفرای اتحادیه اروپا در شرق و شاخ آفریقا درباره دخالت‌های کشورهای عربی خلیج فارس به‌خصوص شیخ‌نشین امارات در امور داخلی سومالی ابراز نگرانی کردند.

این سفرا در نشستی در شهر "انتبه" اوگاندا که برای بررسی اوضاع امنیتی منطقه برگزار شده بود گفتند که دخالت‌های امارات به افزایش بحران در عرصه سیاسی سومالی انجامیده است.

سفرای اروپایی گفتند که دخالت‌ها در سومالی می‌تواند به تاخیر برقراری امنیت در این کشور قبل از خروج نیروهای آفریقایی بینجامد.

"موسی فکی محمد" رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا ضمن ابراز نگرانی درباره دخالت‌های طرف‎‌های غیر آفریقایی در امور داخلی سومالی، گفت این دخالت‌ها تلاش‌های برقراری صلح و ساخت کشور در سومالی را تهدید می‌کند.

محمد افزود دخالت‌ها، دستاوردهایی را که به لطف فداکاری‌های هیئت اتحادیه آفریقا در سومالی محقق شده است، تهدید می‌کند و همه طرف‌ها باید از هرگونه اقدامی که پیشرفت سومالی را متوقف می‌کند، خودداری کنند.

پیش از این یک مقام مسئول در اتحادیه اروپا درگیری‌ها در منطقه شاخ آفریقا و بحران در روابط کشورهای عربی خلیج فارس را با هم مرتبط دانسته بود.

الکساندر رودندوس، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در منطقه شاخ آفریقا گفت بحران در روابط قطر با عربستان و امارات و سایر کشورهای دیگر، تلاش‌های صلح در سومالی و سودان جنوبی و سایر مناطق شرق آفریقا را از بین می‌برد.

سومالی با درگیری‌های روز افزونی بین دولت مرکزی برخوردار از حمایت‌های قطر و ایالت‌های جدایی طلبی که امارات آن‌ها را حمایت می‌کند، روبرواست.

دولت سومالی اخیرا تاسیس یک پایگاه نظامی توسط امارات در سرزمین جدایی طلب جمهوری سومالی‌لند را که ابوظبی قصد دارد در جنگ علیه یمن از آن استفاده کند، محکوم کرد.

جمعه گذشته یک مقام اروپایی گفت که بحران در روابط کشورهای عربی خلیج فارس پیامدهای مستقیمی بر شاخ آفریقا دارد و منجر به بحران‌هایی در سومالی شده است.

در پی بحران در روابط امارات و سومالی، امارات ماه گذشته آموزش نیروهای سومالی را متوقف و بیمارستان شیخ زاید در محله عبدالعزیز موگادیشو را تعطیل کرد.

امارات اولین کشور عربی خلیج فارس بود که جمهوری خودخوانده سومالی‌لند امارات را به‌رسمیت شناخت و انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی این کشور در آن زمان مدعی شد که امارات از تمامیت ارضی سومالی حمایت می‌کند.

به عقیده تحلیلگران، بحران در روابط سومالی و امارات، ناشی از تصمیمات سیاسی و دیپلماتیک امارات علیه سومالی در واکنش به مواضع موگادیشو در قبال بحران قطر است که بعد از شکست فشارهای دیپلماتیک کشورهای محاصره کننده قطر علیه سومالی برای صرف نظر از موضع خود، اتخاذ شده است.