طرح عربستان و امارات برای مقابله با نفوذ ایران

در حالی که تحرکات ضد ایرانی و هماهنگ آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ادامه دارد، یک تحلیلگر ارشد در اندیشکده «بنیاد کشورهای عربی خلیج (فارس)» واقع در واشنگتن یادداشتی با عنوان «طرح جایگزین عربی برای مهار ایران» منتشر کرد.

«حسین أیبش» نویسنده این یادداشت که در «بلومبرگ» منتشر شده، مطلب خود را با تاکید بر «استقبال گرم» رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از خروج آمریکا از برجام شروع کرد.

خلاصه این یادداشت را که در آن ادعاهایی علیه ایران مطرح شده، در زیر بخوانید:

«عربستان سعودی و امارات متحده عربی با این عقیده رئیس‌جمهور باراک اوباما که تعامل و رفع تحریم‌ها می‌تواند سبب تعدیل و میانه‌رو شدن رفتار خودسرانه انقلابی ایران، مداخله منطقه‌ای و حمایت آن از تندروهای فرقه‌گرا شود، هرگز هم نظر نبودند.

در نتیجه آنها از حملات لفظی ترامپ و اعمال مجدد تحریم‌های علیه علیه رژیم ایران خرسند هستند و خواهان آن هستند که آمریکا راه را برروی هرگونه تلاش‌ کشورهای اروپایی باقی مانده در توافق هسته‌ای برای یافتن طریقی جهت تداوم تعاملات شرکت‌هایشان با نهادها و سازمان‌های ایرانی مسدود کند.

واشنگتن رهبری یک استراتژی منطقه‌ای برای مقابله با ایران را بدست گیرد

اما توسعه و بسط ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، تا حد زیادی قبل از امضای توافق هسته‌ای انجام شده بود و تحریم‌های جامع بین‌المللیِ چند ساله منتهی به توافق(برجام) در برابر حمایت تهران از گروه‌های تندرو در کشورهای عربی از قبیل عراق، سوریه، لبنان و یمن بازدارندگی ایجاد نکرد. برای همین کشورهای خلیج (فارس) انتظار ندارند که تحریم‌ها به تنهایی سبب تحقق چنین کاری شود. آنها امیدوارند که با توجه به سرکوب شدن داعش در عراق و سوریه، اکنون واشنگتن رهبری یک استراتژی هماهنگِ منطقه‌ای برای کاستن از قدرت ایران را رهبری کند.

از جمله چیزهایی که آنها از آمریکا می‌خواهند، اقدام محدود و متمرکز نظامی برای معکوس کردن و پس زدن برخی از مزایا و پیشرفت‌هایی است که ایران از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ به دست آورده است.

آنها همین حالا هم در یمن در حال هدف قرار دادن شورشیان حوثی مورد حمایت ایران هستند. آنها همچنین به ایفای نقش در مقابله با رفتار بی قانون ایران در آبهای خود خلیج (فارس) هم شاید امیدوار هستند. آنها در حال جستجو برای ایفای نقش رهبری واشنگتن در مقابله با ایران در عراق هم هستند. البته عربستان سعودی تمایل خود را برای ایفای نقش دیپلماتیک، سیاسی و مالی در عراق نشان داده است.

امیدهای سعودی-اماراتی به اسرائیل در سوریه

شاید حیاتی‌ترین صحنه از منظر استراتژیک در چنین کارزاری، صحنه سوریه باشد که البته از کشورهای خلیج (فارس) دور است. آنها امیدوارند که اسرائیل در سوریه، خطوط قرمز مختص خودش را در قبال اقدامات ایران اجرا کرده و زندگی را برای ستیزه‌جویان حزب‌الله در سوریه و شاید در خود لبنان سخت کند.

کشورهای عربی خلیج (فارس) می‌خواهند با آمریکا کار کرده و ترکیه و روسیه را ترغیب کنند که یک ایران توانمند و تهاجمی، به نفع منافعشان (منافع ترکیه و روسیه) نیست. اگر چنین نکنند، روسیه می‌تواند مانعی بزرگ برای کاستن از نفوذ ایران در سوریه و برگرداندن حزب‌الله به لبنان ایجاد کند.

حمایت آمریکا، عربستان و امارات از تجزیه‌ ایران

نکته آخر آنکه در حالی که کشورهای خلیج (فارس) خواهان یک جنگ تمام عیار با ایران نیستند (اما) نشانه‌هایی از تشویق (کشورهای) عربی و آمریکا اقلیت‌های قومی ایران از قبیل بلوچ‌ها، عرب‌ها و کُردها به شورش و قیام وجود دارد. هدف، تغییر رژیم نیست چرا که چنین چیزی در حال حاضر، یک احتمال جدی نیست. آنچه آنها می‌خواهند آن است که برای فشار بر ایران به منظور تغییر رفتار، جاه‌طلبی‌ها و مهار توانایی آن برای بی ثبات کردن همسایگانش و همچنین گسترش نفوذش، یک کارزار (کمپین) مهار و کنترل پایدار وجود داشته باشد.

این یک درخواست بزرگ است و شاید بزرگتر از آن است که رهبران عربی خلیج (فارس) فکر می‌کنند و تشخیص می‌دهند. این کشورها به دنبال دهه‌ها رهبری آمریکا بر منطقه، به نظم منطقه‌ای که آمریکا آن را اجرا و اعمال کرده، عادت کرده و از آن نفع برده‌اند اما حالا به ویژه پس از (جنگ‌های) عراق و افغانستان، طیف‌های مختلف سیاسی در آمریکا از جنگ در خاورمیانه به ستوه آمده‌اند.

کارزار "اول آمریکا" توسط ترامپ، برای آن نوع از سیاست خارجی مداخله‌جویانه‌ای که این متحدان خلیج (فارس) امید دارند، آنچنان اشتیاقی نداشته اما اگر آمریکا همانطور که دولت (ترامپ) اصرار دارد خواهان جنگ با تروریسم و مقابله با ایران است، ایده ترامپ برای خروج بیش از ۲۰۰۰ نظامی آمریکایی از سوریه، شروع خوبی نیست.

کشورهای خلیج (فارس) در حال درخواست برای تکرار ماجراجویی سال ۲۰۰۳ در عراق نیستند بلکه آنها خواهان یک تلاش چند جبهه‌ای و چند وجهی برای پس زدن و عقب راندن نفوذ ایران از راه بی اثر کردن نیروهای نیابتی آن، حمایت از دشمنان ایران و شورشیان (در این کشور) و خفه کردن اقتصاد آن است.

سپاه یکی از اهداف آمریکا، عربستان و امارات 

از نظر آنها، تنها واشنگتن می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. به طور خاص ایده و نظر آن است که سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) ایران و مشتری‌هایش در سراسر منطقه تضعیف شوند.

مهار ایران قطعا نیازمند زمان، تلاش و نیروهای نظامی خواهد بود و بدون درد نخواهد بود. اما چنین کاری نیازی به یک ماجراجویی دیوانه‌وار شبیه به آنچه در کارزار سال ۲۰۰۳ برای دوباره ساختن عراق با یک تصویر آمریکایی انجام شد، ندارد و نباید چنین ماجراجویی وجود داشته باشد. به جای چنین کاری، همانطوری که روسیه (در سوریه) این موضوع را نشان داده، در خاورمیانه حصول به اهداف معین و محدود با ابزارهای محدود ممکن است به ویژه اگر متحدان با هم کار کنند. این چیزی است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی امید دارند درباره طرح جایگزین در قبال ایران در حال ایجاد باشد».