باج‌گیری سیاسی آل‌سعود از اردن

نشست چهارجانبه برای کمک اقتصادی به اردن به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در مکه مکرمه، با هدف باج گیری سیاسی از امان برگزار می شود.

گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره با اعلام این مطلب در گزارشی درباره دعوت پادشاه سعودی به نشست چهارجانبه در مکه مکرمه برای کمک اقتصادی به اردن گفت: تحرکات مردمی، ویژگی جوامع زنده است.

با توجه به اینکه اردن جایگاه ژئوپلیتیک در منطقه دارد، حوادث اخیر در این کشور با پیگیری عربی، منطقه ای و بین المللی همراه شده است. شاید خشم مردم اردن با کنار رفتن هانی الملقی، نخست وزیر سابق این کشور و تعهد عمر الرزاز، نخست وزیر جدید اردن به گفتگو با طرف های مختلف درباره نظام عادلانه مالیاتی، پایان پیدا نکند.

اعتراضات نتیجه بحران پیچیده اقتصادی و سیاسی است که مستلزم اتخاذ تصمیمات دردناکی به منظور تأمین شروط صندوق بین المللی پول است. پادشاه اردن تأکید کرد اوضاع دشوار و بی ثبات اقتصادی، این کشور را بر سر دوراهی قرار داده و این کشور در رویارویی با مشکلات اقتصادی خود تنها مانده است. شاید متحدان اردن از کشورهای حاشیه خلیج فارس این واقعیت را به خاطر نداشتند که برهم خوردن اوضاع در اردن که سدی در مرزهای عراق و سوریه است، تأثیر منفی بر امنیت کشورهایشان خواهد داشت. به همین علت حمایت مالی این کشورها از بودجه اردن به شدت کاهش یافت و در دو سال اخیر قطع شد. فقط کویت به کمک های خود به اردنی ها ادامه می داد.

در ادامه این گزارش آمده است: کمک کردن به اردنی ها هر چند دیرهنگام، بدون شک خیرخواهان این کشور را خوشحال خواهد کرد. در نشست روز یکشنبه در کنار عربستان و اردن، امارات و کویت هم برای بررسی آنچه ریاض راه های کمک به اردن برای خروج از بحران اقتصادی می خواند، شرکت خواهند کرد.

اگر تصمیمی برای کمک به اردن اتخاذ شده، چه نیازی به برگزاری نشست است؟ اردنی ها با طرح این سوال می گویند کمک های مالی و نه نشست های تشریفاتی به امان برای مقابله با گرانی معیشت و فشارهای مربوط به حضور آوارگان، کمک می کند. کسری بودجه دولت اردن یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار است. اردنی ها می گویند کمک مالی به امان نباید همراه با باج گیری سیاسی باشد.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: تعلل کشورهای عربی از کمک به اردن در این شرایط دشوار، به علت آن بود که امان حاضر نشد تاوان سیاسی برای عملی شدن «معامله قرن» با هدف نابودی آرمان فلسطین پرداخت کند.

آیا این نشست برای دادن پول به اردن است یا اینکه امان با فشارها و دیکته های بیشتر روبرو خواهد شد؟ عده ای می گویند پایتخت هایی که حمایت از امان را متوقف کرده بودند، خطر سیاست های خود در مرحله گذشته را درک کردند و فهمیدند که ممکن است این شرایط برای خود آنها هم پیامدهایی به همراه داشته باشد. دیوید هرست، نویسنده مشهور انگلیسی می گوید اعتراضات اخیر در تاریخ معاصر اردن بی سابقه است و چه تضمینی وجود دارد که شعله های آتش از مرزهای اردن عبور نکند؟