پرحاشیه ترین رهبری که از «آموزگاری» به «کابوس ترامپ» تبدیل شد

نخست وزیر کانادا اخیرا به یکی از شخصیت های پرسر و صدای محافل خبری و سیاسی تبدیل شده است.

اظهارات او پس از نشست هفت کشور صنعتی موسوم به جی 7 علیه آمریکا و رئیس جمهور این کشور و اقدامش در خصوص جنگ تجاری علیه متحدانش، به حدی تند بود که ترامپ امضایش را از زیر بیانیه پایانی این نشست برداشت.

حملات لفظی اخیر بین دولتمردان آمریکا و کانادا به حدی بالا گرفت که حتی مشاور ارشد تجاری ترامپ در سخنانی ترودو را به «خنجر زدن از پشت به آمریکا» متهم کرده و گفت: «برود به درک!» در چنین وضع و حالی روابط آمریکای ترامپ و کانادای تحت زعامت دولت لیبرال ترودو روز به روز به سمت سردی و تنش کم‌ سابقه می‌ رود.

جا دارد در اینجا این سیاستمدار را که حاشیه های بسیاری هم دارد، بیشتر بشناسیم:

زندگی نامه

در تاریخ 23 ژوئن 1971، دفتر نخست وزیری کانادا اعلام کرد همسر نخست وزیر باردار است و قرار است در ماه دسامبر فرزندش را به دنیا بیاورد.

«جاستین ترودو» بزرگترین فرزند «پیر الیوت ترودو» نخست وزیر کانادا و «مارگارت ترودو» (سینکلر) در ساعت 21:27 دقیقه روز کریسمس سال 1971 در شهر «اتاوا» به دنیا آمد.

پیر ترودو برای اولین بار از آوریل 1968 تا ژوئن 1979 و سپس از مارس 1980 تا ژوئن 1984 به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.

جاستین از همان ابتدای زندگی به واسطه شغل پدر سفرهای زیادی را به همراه خانواده به مناطق مختلف جهان داشت.

ترودو به دلیل ریشه های دو جدش، پیشینه ای اسکاتلندی و فرانسوی - کانادایی دارد.

 

در 22 مه سال 1977 زمانی که او 6 سال داشت پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند؛ طلاقی که او علتش را 30 سال اختلاف سنی پدر و مادرش می‌ داند.

 

در 29 فوریه 1984 پدرش علنا از تمایلش برای بازنشستگی از سمت نخست وزیری خبر داد.

ترودو از زمان تولد تا زمانی که دولت پدرش در 22 مه 1979 در انتخابات فدرال شکست خورد، در خیابان «24 ساسکس درایو» اتاوا زندگی می کرد.

پدرش می خواست او را به مدرسه فرانسوی «لیچه» برای آغاز تحصیل بفرستد ولی مادرش او را متقاعد کرد که پسرشان به مدرسه عادی برود.

سوابق جاستین ترودو

ترودو زمانی که 28 سال داشت زمانی که در مراسم تشییع پدرش سخنرانی ای را ایراد کرد، به عنوان یک شخصیت برجسته ظهور کرد

او پس از اخذ مدرک لیسانس ادبیات انگلیسی از دانشگاه مک گیل، به همراه تعدادی از دوستانش سفر یک‌ ساله‌ ای به دور جهان را شروع کرد. پس از پایان سفر به مک گیل بازگشت و در رشته علوم تربیتی شروع به تحصیل کرد. پس از دو سال ترجیح داد تحصیلش را در دانشگاه بریتیش کلمبیا دنبال کند، بنابراین به ونکوور نقل مکان کرد و در سال 1998 فارغ‌التحصیل شد. در خلال سال‌ های 1999 تا 2002 به آموختن چند رشته و موضوع از جمله نمایش، زبان فرانسوی، مطالعات اجتماعی و ریاضیات پرداخت. او همچنین از سال 2002 تا 2004 در دانشگاه مونترال مهندسی خواند.

او فعالیت خود در زمینه سیاست را از سال 2008 و زمانی که عضو پارلمان شد شروع کرد. در آن برهه انتقادات زیادی در رابطه با سوابق و تجربه او توسط رسانه ها و همچنین احزاب سیاسی مطرح شد.

به رغم این، او به عنوان رهبر حزب لیبرال در سال 2013 انتخاب شد و تنها دو سال بعد وارد کارزار انتخاباتی نخست وزیری شد.

این اولین بار در تاریخ کانادا بود که پسر یک نخست وزیر سابق همان سمت قبلی پدر خود را کسب می کند. در دوره او قانون حقوق و آزادی های مدنی تصویب شد که به موجب آن هر کانادایی بدون توجه به مذهب ، نژاد یا رنگ پوست خود از این آزادی ها برخوردار می شد.

در ابتدا و سال 2000 معلوم بود که جاستین قصد داشت که جا پای پدرش بگذارد.

شخصیت جاستین ترودو

علاوه بر تحصیلات بسیار مناسبش، تجربیات زیادی در زندگی به دست آورده است . او به عنوان یک آموزگار، بازیگر و مربی بانجی جامپینگ کار کرده است.

او بوکس کار کرده، کارهای خیریه انجام داده و حتی به دلیل رقصش مشهور هم شده است.

او با تمرکز بر روی کارزار انتخاباتی مثبت سعی کرد به جای تمرکز روی نقطه ضعف های طرف مقابل نشان بدهد که حزبش چه کارهایی می تواند برای کانادا انجام دهد. او با دادن شخصیتی بروز و شاداب به پست نخست وزیری، توجه رای دهندگان را به خود جلب کرد.

آموزگاری

ترودو پس از اتمام تحصیل، چند مدتی را در ونکوور به آموزگاری پرداخت. او در آکادمی وست‌ پوینت گری و دبیرستان وینستون چرچیل دروس اجتماعی و فرانسوی تدریس می‌ کرد.

زمان اقامت جاستین ترودو در ونکوور مصادف با دو اتفاق تلخ در زندگیش بود. در سال 1998 برادرش را در حادثه سقوط بهمن از دست داد و در سال 2000 پدرش در اثر بیماری سرطان پروستات درگذشت. این حوادث و به ویژه سخنانش در مراسم تشییع جنازه پدر، باعث شد تحت توجه رسانه‌ ها و افکار عمومی قرار بگیرد.

رهبر حزب

پس از اعلام عدم تمایل «باب ری» برای رهبری حزب لیبرال، جاستین ترودو با انبوهی از درخواست‌ ها برای پذیرش شرکت در انتخابات رهبری حزب مواجه شد.

در اکتبر 2012 ترودو شرکت خود را در انتخاب رهبری حزب اعلام کرد و در نهایت در 14 آوریل 2013 با اختصاص نزدیک به 80 درصد آرا به خود، به عنوان رهبر حزب لیبرال کانادا انتخاب شد.

جاستین ترودو جایگزین چه کسی شد؟

تا قبل از انتخاب ترودو، «استفان هارپر» رهبر حزب محافظه کار تقریبا یک دهه و از فوریه 2006 این سمت را عهده دار بود.

هارپر در سال های 2008 و 2011 با افزایش تعداد نمایندگان حزب خود، سمت خود را حفظ کرد. او در طول مسئولیت 10 ساله خود تمرکز بر کاهش مالیات و بزرگ کردن ارتش را در دستور کار خود قرار داد . او همچنین تلاش زیادی برای دفاع از آب های قطب شمال در مقابل روسیه کرد تا بتواند منابع و سرزمین های کانادا را حفظ کند.

در مقابل منتقدان به او اتهام زده اند که شخصیت دیکتاتور گونه ای در مقابل رسانه ها و چندفرهنگی و نظرات مخالف دارد. به عقیده بسیاری همین رفتار او منجر به از دست دادن امتیازات ویژه ای در سال 2015 شد چرا که کانادایی ها به جای رای دادن به حزب مورد نظر خود، فقط قصد داشتند که علیه هارپر رای دهند.

به این ترتیب، او در تاریخ 19/10/2015 حزب خود را در انتخابات پیروز کرد. او با 43 سال سن در زمان انتخاب، دومین نخست وزیر جوان تاریخ کانادا محسوب می شود.

بینش سیاسی

کارزار ترودو تاکید زیادی روی سیاست خارجی کانادا داشت. او قول داد که روابط کانادا با آمریکا را بهبود بخشیده و مناسبات سازنده و فعالی را با رئیس جمهور بسازد.

او همچنین قول داد که حملات هوایی کانادا علیه داعش در خاورمیانه را متوقف خواهد کرد و درها را بروی مهاجران سوری خواهد گشود و همچنین روابط سیاسی بهتری را با ایران رقم خواهد زد.

او در 22 اکبر 2015 اعلام کرد که ماموریت هوایی علیه داعش را متوقف خواهد کرد.

او در زمینه های غیر سیاسی نظیر تغییرات آب و هوایی و محیط زیست، قانونی سازی ماری جوانا و کاهش مالیات برای قشر متوسط جامعه قول اقدام داد.

سیاستمداری پرحاشیه

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا یکی از پرحاشیه ترین سیاستمداران است که هراز گاهی سوژه رسانه ها می شود؛ از پوشیدن جوراب های عجیب تا سلفی های طنزی که با حیوانات می گیرد.

در تازه ترین حاشیه، او پس از نشستی که با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اجلاس سران گروه 7 درباره مسائل تجاری داشت، برای مصاحبه به میان خبرنگاران آمد. به نوشته منابع خبری از جمله Buzzfeed در حین مصاحبه به دلیل شدت گرما، ابروی مصنوعی نخست وزیر کانادا ناگهان از روی صورتش جدا و آویزان شد. ویدئوی این مصاحبه پس از پخش، در فضای مجازی دست به دست و سوژه کاربران شده است.

همچنین جوراب های وی همیشه سوژه رسانه ها می شود. جوراب‌ های رنگارنگ و گاهی لنگه به لنگه آقای نخست‌وزیر ، همیشه سوژه رسانه‌ های جهان است. البته انتخاب این جوراب‌ ها توسط نخست وزیر کانادا بدون دلیل نیست.

 

به تازگی مشخص شده جوراب‌های رنگ و وارنگ نخست وزیر کانادا که برای همه عجیب است متعلق به شرکت یک پسر جوان 21 ساله مبتلا به سندرم داون است و جاستین با این‌ کار برای کسب و کار او تبلیغ می‌ کند.

نخست وزیر کانادا با این کار خود می‌ خواهد توجه جهانیان را به معلولان جلب کند و از همه می‌ خواهد از آنها حمایت کنند.

اجلاس جی 7

ترودو در اجلاس گروه 7 امسال به یکی از اصلی ترین شخصیت های نشست تبدیل شد. او در یک کنفرانس خبری پس از این اجلاس در حالی که ترامپ در هواپیما به سمت سنگاپور برای دیدار با رهبر کره شمالی می رفت، گفته بود که به ترامپ هشدار داده است از یک ژوئیه (10 تیر) در اقدامی تلافی جویانه، تعرفه‌ هایی سنگین روی کالاهای آمریکایی وضع خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا شامگاه شنبه با انتقاد از اظهارات نخست وزیر کانادا، امضای خود از بیانیه مشترک نشست سران گروه هفت را پس گرفت.

 

ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: نخست وزیر کانادا در دیدارها، بسیار آرام و مطیع بود که تا آنجا را ترک کردم، به کنفرانس خبری برود و بگوید که «تعرفه‌ های آمریکا توهین‌ آمیز است» و او «زیر بار نخواهد رفت». بسیار ضعیف و فریبکارانه. تعرفه‌ های ما نتیجه تعرفه‌های 270 درصدی او بر محصولات لبنی است!

در بیانیه دفتر ترودو در واکنش به این اظهارات آمده است: نخست وزیر مطلبی نگفته است که پیش از این در گفت وگوهای علنی و غیرعلنی با رئیس جمهور آمریکا مطرح نکرده باشد.

بیانیه می‌افزاید: دولت هم‌ اکنون بر روی دستاوردهای نشست جی هفت متمرکز است.

زندگی شخصی

جاستین ترودو در سال 2005 با «سوفی گرگوار» مجری تلویزیون در مونترال ازدواج کرد.

سوفی در دوران کودکی، همکلاس «مایکل» کوچک ترین برادر جاستین بود. آنها در سال 2003 به واسطه فعالیت در امور خیریه مجددا با یکدیگر در ارتباط قرار گرفتند و پس از مدتی رفت‌ و آمد در اکتبر 2004 با یکدیگر نامزد شده و در مه 2005 ازدواج کرد.

آنها دارای دو فرزند پسر به نام «زاویر جیمز» و «آدرین» و یک فرزند دختر به نام «الا-گریس مارگارت» هستند.