کوشنر؛ سرآشپز «معامله قرن»

کوشنر، دیروز (سه شنبه) با ورود به امان پایتخت اردن با «عبدالله دوم» شاه این کشور دیدار و گفت و گو کرد. این سفر بلافاصله پس از سفر غیرمنتظره روز دوشنبه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امان و دیدارش با شاه اردن، قابل توجه بود. 
فرستاده ویژه ترامپ با شاه اردن، درباره وضعیت نوار غزه و روند به اصطلاح صلح میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی گفت وگو کرد. 
قرار است فرستادگان رئیس جمهوری آمریکا با سفر به فلسطین اشغالی، عربستان، قطر و مصر پیرامون طرح موسوم به «معامله قرن» با سران این کشورها رایزنی داشته باشند. 

* اهداف سفر هیات آمریکایی از قول رسانه های صهیونیست 
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، در سرمقاله یکشنبه گذشته اش، به هدف واقعی طرح موسوم به صلح که طی روزهای آینده از سوی ترامپ اعلام خواهد شد، اشاره کرد. 
تارنمای الکترونیکی این روزنامه با ذکر این که پرده برداری از این طرح به زودی انجام می شود، نوشت: آنچه ترامپ دست به آن می زند شگفتی آور نیست، چون از زمان انتخاب به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، نگاه ها را به طرحی برای صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی ها دوخت و آن را «توافق نهایی» توصیف کرد. 
جروزالم پست ادامه داد: این طرح طی چند ماهه گذشته عملی شده است، اما رئیس جمهوری آمریکا و تیمی که او مامور کرده است، همچنان بر سر زمان اعلام و چگونگی آن اختلافاتی دارند و با هم بحث می کنند. 
تیمی که جروزالم پست به آن اشاره کرده، متشکل از کوشنر، گرینبلات و «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی است. 
در گزارشی هم که روز جمعه گذشته به قلم «مایکل ویلنر» مدیر دفتر جروزالم پست در واشنگتن، منتشر شد به وجود اختلاف در تیم ویژه ترامپ به رهبری کوشنر اشاره شده بود. 
بر اساس این گزارش، کوشنر تمایل به تعجیل در اعلام طرح موسوم به صلح و پایان دادن به ماجراست، اما فریدمن با او مخالف است و سعی در تاخیر انداختن در اعلام این طرح دارد تا زمینه به طور کامل فراهم شود. 
نویسنده این روزنامه با بیان اینکه «فلسطینی ها اعتماد خود را به آمریکا از دست داده اند»، با یادآوری اظهارات «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان که فریدمن را «توله سگ» توصیف و تاکید کرده بود که آمریکا نمی خواهد به صلح برسیم، نوشت: ارزش این طرح به مفاد و جزئیات آن است. 
اما «هاآرتص» دیگر روزنامه صهیونیستی نیز خبر داد که ترامپ از کشورهای خلیجی می خواهد که میلیون ها دلار برای بهبود وضع زندگی در باریکه «غزه» هزینه کنند. 
«عاموس هرائیل» تحلیلگر صهیونیست نویسنده این مقاله نوشت که ترامپ در تلاش است تا نیم میلیارد دلار از کشورهای عربی خلیج فارس برای اجرایی کردن پروژه های انسانی و اقتصادی در غزه تامین کند. 
وی افزود: دولت آمریکا در حال بررسی طرحی است تا در یک نیروگاه تولید برق در غزه و یک بندر تجاری در منطقه العریش سینا احداث کند تا در خدمت اهالی غزه باشد. 
بر اساس خبرها قرار است هیات آمریکایی در خلال سفر خود، این طرح را به کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی و قطر ارائه کند، تا بخشی از «معامله قرن» اجرایی شود. 

*گام هایی شتابان برای اجرای معامله قرن 
پس از اینکه دونالد ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود وعده عملی کردن مصوبه کنگره درباره انتقال سفارت کشورش از تل آویو به بیت المقدس را داده بود ، در روز 15 آذر سال 96 به طور رسمی بیت المقدس را پایتخت رسمی رژیم صهیونیستی اعلام کرد. 
پس از آن با وجود هفته ها اعتراض فلسطینیان در غزه و سرزمین های اشغالی، و اعتراض آزادگان جهان، در سکوت همراه با رضایت رژیم های عربی، روز 24 اردیبهشت و در آستانه هفتادمین سالگرد نکبت یعنی اشغال فلسطین و تاسیس رژیم صهیونیستی، مراسم رسمی انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به ساختمان کنسولگری آمریکا در محله «ارنونا» در قدس اشغالی برگزار شد. 
همزمان، 76 کیلومتر آنسوتر در مرزهای شرقی غزه با فلسطین اشغالی، مردمی که برای هفتمین هفته تظاهراتی بزرگ با نام «بازگشت» را ترتیب داده بودند، با دستانی خالی از سلاح گرم و تنها با آتش زدن لاستیک و پرتاب سنگ، به موانع امنیتی کار گذاشته شده توسط صهیونیست ها نزدیک شدند، اما پاسخ شان گلوله های جنگی، بمب های آتش زا، و گازهای دودزا و خفه کننده بود. 
بر اساس گزارش وزارت بهداشت فلسطین، فقط در آن روز 61 تن بر اثر حملات نظامیان تا دندان مسلح صهیونیست به تظاهرات کنندگان، به شهادت رسیدند و بیش از 2500 نفر دیگر زخمی شدند. در میان شهدا هم خبرنگار با جلیقه ضدگلوله خبرنگاری بود و هم کودک چندماهه و هم جوانی که شب قبل از آن ازدواج کرده بود. 
همه اینها اتفاق افتاد اما سران رژیم های عربی نه تنها سکوت کردند که قبل و بعد از آن یا مانند وزیر خارجه بحرین سخن از حق اسرائیلی ها برای دفاع! زدند یا مانند «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، کشور و دولت جعلی صهیونیستی را به رسمیت شناختند. 
همزمان طی ماه های اخیر، برخی تجار عرب، با سرعت و البته در توطئه ای پنهانی خانه های اهالی قدس بویژه در محدوده نزدیک به مسجدالاقصی را با قیمت های چندملیون دلار خریداری می کنند. 
«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان، در سخنان خود به مناسبت روز جهانی قدس با اشاره به این توطئه، گفت: برخی اعراب و کشورهای خلیج فارس برای خرید خانه از اهالی قدس پول می‌فرستند و تاجران خائن عرب خانه‌های فلسطینیان را برای صهیونیست‌ها خریداری می کنند. 
این خبر را یک روز بعد پایگاه خبری «الخلیج الجدید» به نقل از «کمال الخطیب» نایب رییس «جنبش اسلامی در سرزمین های اشغالی 1948» تایید کرد و نوشت که امارات توسط تاجری نزدیک به «محمد بن زاید» ولیعهد خود، با خریداری خانه های فلسطینیان در شهر قدس آن ها را به صهیونیست ها واگذار می کند. این پایگاه فاش کرد که این تاجر گاهی تا 20 میلیون دلار برای این منازل می پردازد. 
از سوی دیگر مقام های حماس اعلام کردند که در اوج برگزاری راهپیمایی های بازگشت در غزه، مصر پیام فرستاده تا آنها این تظاهرات را پایان دهند تا مرز رفح به غزه را بازگشایی کنند. 
یکی دیگر از مفاد معامله قرن که برای پایان دادن به مساله فلسطین اجرا خواهد شد، اعطای تابعیت به فلسطینیان در کشورهای عربی به همراه شغل به آنان است، که از سوی فلسطینیان همواره رد شده و آنها تاکید کردند که کشورشان را رها نمی کنند. 
دیگر ماده معامله قرن، به رسمیت شناختن کشور فلسطین است با این شرایط که آنها دولتشان را در بخش هایی از صحرای سینا در مصر و غزه برپا کنند. 
ناظران سیاسی معتقدند که آمریکایی ها متوجه شده اند فلسطینیان کشورشان را رها نمی کنند تا به کشور دیگری بروند، از این رو، تلاش کوشنر و هیات آمریکایی برای جلب سرمایه گذاری رژیم های عربی برای بازسازی غزه به خاطر این است که محدوده ای را به آنان اختصاص دهند که فلسطین باشد و با ایجاد امکانات رفاهی، باعث شوند مردم خسته از حدود یک قرن اشغالگری و یازده سال محاصره همه جانبه، در برابر طرح آمریکا سکوت کنند. به قول معروف محور آمریکایی-اسرائیلی به مرگ گرفته اند تا فلسطینیان به تب راضی شوند. 
سران و رهبران آزاده جهان همواره پیرامون اجرایی شدن طرح شوم معامله قرن هشدار داده اند، و فلسطینیان و جنبش های مقاومت نیز تاکید کردند که زیر بار ذلت پذیرفتن آن نمی روند.