زیاده خواهی های چین برای جهان

وزارت خارجه چین به‌نقل از ژی جین پینگ، اعلام کرد همزمان با افزایش نفوذ چین در عرصه جهانی چین باید هدایت اصلاحات در عرصه حکومت جهانی را به‌عهده بگیرد.

چین با توجه به رشد دیپلماتیک و اقتصادی قابل توجه، در نهاد‌هایی مانند بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سازمان ملل از نفوذ بیشتری برخوردار شده است.

رئیس جمهور چین پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۲ نهاد‌های جهانی خود چین مانند بانک سرمایه گذاری زیرساخت‌های آسیا و همچنین آغاز پروژه ساخت جاده جدید ابریشم را آغاز کرد.

باتوجه به اینکه ترامپ آمریکا را از نهاد‌ها و توافقات مهم بین المللی مانند تغییرات آب‌وهوایی، توافق هسته‌ای ایران خارج کرده و از سوی دیگر اروپا درحال بررسی موضوع برگزیت است، به‌نظر می‌رسد چین خود را به‌عنوان یک عضو مسئول در عرصه بین‌الملل وارد گود کرده است.

رئیس جمهوری چین در بخشی از سخنان خود در پایان نشست دوروزه حزب کمونیست گفت: چین باید حفاظت از اقتدار، امنیت و منافع توسعه کشور را تقویت کرده و به‌شکل فعالانه‌ای در راهکار‌های اصلاح سیستم هدایت جهانی مشارکت داشته باشد.

رئیس جمهوری چین در ادامه گفت که این کشور باید روابط خود با کشور‌های درحال توسعه را که او آن‌ها را متحدان طبیعی نامید افزایش دهد، اما از تمام کشور‌های دیگر نیز درس بگیرد.