تداوم تحریم های هوایی علیه قطر

چهار کشور تحریم‌کننده قطر پس از اعتراض به تصمیم سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) درباره پرونده حریم هوایی این کشورها، قصد دارند این پرونده را به دیوان بین المللی دادگستری ارائه دهند.

با توجه به اینکه کشورهای تحریم‌کننده قطر (عربستان، امارات، بحرین و مصر) قصد دارند تصمیم سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) بار دیگر در دیوان بین المللی دادگستری بررسی شود، ایکائو بررسی درخواست های قطر را تا زمان صدور حکم این دیوان درباره پرونده یاد شده متوقف خواهد کرد.

همزمان با تصمیم کشورهای تحریم‌کننده قطر برای ارجاع این پرونده به دیوان دادگستری بین المللی، این کشورها بر ادامه حق حاکمیتی خود در مسدود کردن حریم هوایی‌شان بر روی هواپیماهای قطری استفاده می کنند.

منابع خبری گزارش دادند عربستان، امارات، بحرین و مصر پس از آنکه سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی (ایکائو) حاضر نشد ادعاهای این کشورها برای تحریم قطر را بپذیرد، قصد دارند پرونده حاکمیت حریم هوایی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع دهند.

قطر پیشتر به ایکائو درباره اقدام کشورهای عربستان، امارات و بحرین در بستن آسمان خود به روی پروازهای مسافربری قطر شکایت کرده بود.

تحریم‌کنندگان قطر با ادعای اینکه اقدام ایکائو در بررسی درخواست های قطر خلاف قوانین بین‌المللی است، می‌گویند علیه این تصمیم به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت خواهند کرد.

عربستان، بحرین، امارات و مصر از 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با قطر را بستند.