توصیه دبیرکل ناتو به ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۱ و ۱۲ ژوئیه (۲۰ و ۲۱ تیر) در بروکسل با متحدان ناتو دیدار می‌کند و انتظار می‌رود رهبر آمریکا مجددا سایر کشورها را به کم‌کاری و عدم هزینه کافی دفاعی متهم کند. او پیشتر هم اعضای ناتو را بابت عدم تحقق اهداف توافقی سال ۲۰۱۴ هدف انتقاد قرار داده است. طبق این توافق، کشورهای عضو ناتو باید دو درصد تولید ناخالص داخلی خودشان را به نیروهای نظامی اختصاص دهند.

اتحاد میان کشورهای غربی خصوصا پس از نشست ماه ژوئن گروه هفت در کانادا تحت فشار است؛ زمانی که ترامپ رهبران آلمان و کانادا را بابت توافق‌های تجاری هدف سرزنش قرار داد. در نشست گروه هفت، ترامپ همچنین مدعی شد ناتو برای آمریکا بسیار پرهزینه است و از آن زمان با نگارش نامه‌ای از رهبران ناتو خواسته است تا بودجه خودشان را افزایش دهند.

در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به سی‌ان‌بی‌سی گفت، ائتلاف مذکور در مسیر صحیح حرکت می‌کند و دونالد ترامپ این مساله را تصدیق می‌کند. او افزود: خبر خوب این است که ما دقیقا انجام این کار را شروع کرده‌ایم و ما شاهد افزایش چشمگیری هستیم. طی چند سال گذشته ما ۸۷ میلیارد دلار از کانادا و متحدان اروپایی اضافه کردیم و این تفاوت آشکاری ایجاد می‌کند.

در همین حال ترامپ تهدید کرده است که اگر این کشورها به دو درصد بودجه نظامی نرسند، آمریکا دیگر مایل به ورود به درگیری‌ها در حمایت از آنها نخواهد بود. دبیرکل ناتو اما معتقد است تضعیف ناتو به هیچ طریقی به نفع ایالات متحده نیست. او افزود: دو جنگ جهانی و جنگ سرد به ما نشان داد که ما در کنار هم قوی‌تریم و بنابراین این به نفع ایالات متحده آمریکاست تا یک پیمان ترانس‌آتلانتیک مستحکم را حفظ کند.

در همین حال یکی دیگر از مسائلی که احتمالا در نشست چهارشنبه مطرح می‌شود موضع اعضای ناتو در قبال اوکراین خواهد بود. روسیه پس از الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به خاک خود با مجموعه‌ای از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا مواجه شد. استولتنبرگ معتقد است موضع تمام ناتو در قبال این "الحاق غیر قانونی" راسخ است و این نگرانی را ندارد که پس از دیدار رهبران آمریکا و روسیه در ۱۶ ژوئیه موضع آمریکا نرم‌تر شود.

استولتنبرگ گفت: روسیه همسایه ماست و من از این حقیقت که رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است با پوتین دیدار کند، استقبال می‌کنم. گفت‌وگو با روسیه کاملا با سیاست‌های ناتو سازگاری دارد.