آلمانی‌ها ترامپ را خطرناک‌تر از پوتین می‌دانند

در این نکته که هیچ یک از این دو سیاستمدار، یعنی دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در شمار چهره‌های محبوب آلمانی‌ها نیستند، کمتر کسی تردید روا می‌دارد، اما اکنون، بر اساس نتایج یک نظرسنجی آشکار شده است که اکثریت مردم آلمان رویکردی به شدت منفی نسبت به ترامپ دارند و حتی او را خطرناک‌تر از پوتین می‌دانند.

سایت شبکه یک تلویزیون آلمان در گزارشی به نتایج یک نظرسنجی پیرامون این دو سیاستمدار پرداخته است. این نظرسنجی در آستانه دیدار رهبران دو کشور آمریکا و روسیه صورت گرفته است. قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا و همتای روسش در هلسینکی با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

موسسه «یوگاو» در آستانه دیدار این دو سیاستمدار اقدام به انجام این نظرسنجی کرده است. بر اساس این نظرسنجی، حدود دو سوم مردم آلمان، دونالد ترامپ را در قیاس با ولادیمیر پوتین، خطری جدی‌تر برای صلح جهانی می‌دانند.

افزون بر آن، اکثریت مردم پوتین را در قیاس با ترامپ محبوب‌تر، قدرتمندتر و تواناتر می‌دانند. به عنوان نمونه، ۵۶ درصد مردم آلمان معتقد هستند که پوتین سیاستمداری تواناست؛ حال آن که تنها پنج درصد از مردم این کشور چنین باوری درباره ترامپ دارند.

۶۴ درصد مردم آلمان، ترامپ را چهره‌ای خطرناک برای صلح جهانی می‌دانند. این در حالی است که تنها ۱۶ درصد مردم این کشور ارزیابی مشابهی درباره پوتین دارند.

نکته جالب در این نظرسنجی آن است که بسیاری از طرفداران دو حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در آلمان نیز باوری مشابه با نظر عمومی در این کشور دارند. به عنوان نمونه، به باور ۶۶ درصد از طرفداران اتحاد دو حزب محافظه کار آلمان، ترامپ خطری جدی برای صلح جهانی به شمار می‌آید و ۱۸ درصد پوتین را خطرناک ارزیابی می‌کنند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات، در آستانه دیدار رهبران دو کشور آمریکا و روسیه، به دونالد ترامپ در ارتباط با توافق‌های یک‌جانبه با روسیه هشدار داده است.

به گفته وزیر امور خارجه آلمان، توافق‌های یک‌جانبه با روسیه نه تنها می‌توانند به مناسبات آمریکا با متحدانش آسیب برسانند، بلکه حتی در عمل به زیان آمریکا تمام خواهند شد.

هایکو ماس در مصاحبه با روزنامه بیلد ام زونتاگ گفته است، کسی که به متحدان و شرکای خود پشت کند، ناگزیر به پذیرش این خطر است که در پایان به عنوان بازنده میدان را ترک کند.