ثروتمندان از عربستان فراری شدند

روزنامه فایننشنال تایمز در گزارشی درباره وضعیت سرمایه گذاری تجار و بازرگانان سعودی بعد از بازداشت های چند ماه اخیر شماری از بازرگانان و شاهزادگان ثروتمند این کشور نوشت: تجار ثروتمند عربستان به علت ناآرامی ناشی از موج بازداشت هایی که محمد بن سلمان چند ماه پیش علیه بازرگانان بارز و شاهزادگان به راه انداخت، دیگر نمی خواهند در این کشور سرمایه گذاری کنند.

این روزنامه افزود: این موج بازداشت ها سبب گسترش فضایی از هراس و بی اعتمادی در عربستان شد.

برخی بانکداران گفتند: شرکت های خصوصی به پنهان کردن دارایی های خود در عربستان روی آورده اند و برخی دیگر نیز به دنبال راه هایی برای حواله دارایی های خود به خارج از این کشور هستند.

این روزنامه نوشت: برخی شهروندان پولدار نگران هستند که داد و ستدهای مالی آنها –به ویژه تلاش برای حواله های پولی- زیر نظر حکومت سعودی قرار داشته باشد تا جلوی آنها را در انتقال پول و دارایی به خارج از عربستان بگیرند.

روزنامه فایننشنال تایمز افزود: مدیر یک بانک سعودی فاش کرد که یکی از مسئولان سعودی درخصوص حواله ای به ارزش 30 هزار دلار از سوی یکی از بستگان یک بازرگان بانفوذ تحقیق کرده است. او تاکید کرد که - حواله های بزرگتر از این مقدار که شاهزادگان و بازرگانان سعودی انجام می دادند- ممنوع شده بود.

این روزنامه نوشت: یکی از شاهزادگان خواهان انتقال میلیون ها دلار برای خرید ملکی در لندن بود که درخواست او رد شد.

به نوشته این روزنامه، "نگرانی و تمایل نداشتن برای سرمایه گذاری در عربستان تلاش های بن سلمان برای اصلاح اقتصاد متکی به نفت و ایجاد یک میلیون فرصت شغلی برای سعودی ها در بخش خصوصی تا سال 2020 را تهدید می کند. این امر در کنار رسیدن نرخ بیکاری به 12.9 درصد در سه ماهه اول سال جاری میلادی است که بالاترین میزان در نوع خود به شمار می رود".

برخی بانکداران می گویند: یک سری عوامل سبب تقویت این فضای منفی می شود؛ از افزایش هزینه های به کارگیری خارجی ها گرفته تا ترس از سرگیری موج دیگری از سرکوبگری بن سلمان به ادعای مبارزه با فساد. باید در نظر داشت که بیش از 80 درصد نیروی انسانی بخش خصوصی را خارجی ها در عربستان تشکیل می دهند.

یک بانکدار دیگر گفت: برخی خانواده های سعودی به دنبال راه های سری برای خارج کردن دارایی های خود از عربستان هستند؛ از جمله سرمایه گذاری در پیشنهادهای تجاری کشورهای دوست عربستان نظیر مصر.

فایننشنال تایمز در پایان نوشت: علاوه بر نگرانی ناشی از موج بازداشت ها به بهانه فساد، شرکت های سعودی همچنین با افزایش هزینه ها و رکود رشد به علت طولانی شدن دوره کاهش قیمت های نفت دست و پنجه نرم می کنند.