ترکیه به تهدید آمریکا پاسخ داد

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه گفت که دولت آنکارا از واشنگتن انتظار «احترام متقابل» و بهبود روابط دارد.

کالین طی یادداشتی در روزنامه «دیلی صاباح» با اشاره به اینکه می‌توان روابط آمریکا و ترکیه را نجات داد، نوشت: «البته اگر دولت آمریکا نگرانی‌های امنیتی ترکیه را جدی بگیرد».

وی ضمن بیان اینکه آمریکا طی سال‌های اخیر اقداماتی را انجام داده که به همکاری استراتژیک با ترکیه صدمه وارد نموده، توضیح داد: «و رابطه‌ای را که برای مدت‌‌ها به صورت دوجانبه سازنده و قوی بوده را تضعیف کرد».

این مقام ترکیه‌ای با شیطانی خواندن رابطه آمریکا با شبه‌نظامیان کُرد سوری (یگان‌های مدافع خلق – YPG) اضافه کرد: «ترکیه حق دارد که از آمریکا انتظار داشته باشد بدون تعلل خودش را از شبه‌نظامیان ی.پ.گ جدا کند، کسانی که اکنون با دولت اسد در حال مذاکره هستند».

کالین سپس «بی‌میلی» واشنگتن به بررسی اتهامات علیه «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزسیون آمریکانشین را – که گفته می‌شود طراح کودتای نافرجام 15 جولای 2016 بوده – «نا‌امید کننده» خوانده و نوشت: «وزارت دادگستری آمریکا نیز کاری جز تعلیق درخواست استرداد گولن به ترکیه انجام نداد، در حالی که (آنکارا) با واشنگتن معاهده استرداد (دوجانبه) دارد».

وی در پایان با اشاره به حسن نیّت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای داشتن روابط خوب با همتای ترکیه‌ای خود، نوشت: «اما ترکیه نمی‌تواند روی اقدامات شریکش در ناتو که امنیت ملی آن را در داخل و خارج تهدید می‌کند، چشم ببندد...این اتفاق وقتی می‌افتد که روابط برپایه احترام دوجانبه و منافع مشترک باشد».

دولت ترکیه و آمریکا طی سال‌های اخیر بر سر مسائل مختلفی از جمله حمایت نظامی و تسلیحاتی آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد گولن، قطع موقت خدمات روادید و همچنین تهدید واشنگتن برای آزادی کشیش بازداشت شده در ترکیه (+) به اختلافات جدی خورده‌اند.