اولین انتخابات بدون موگابه در زیمباوه

تعداد واجدین شرایط رأی‌دهی حدود پنج میلیون اعلام شده است که رئیس‌جمهور آینده خود را از میان ۲۳ نامزد انتخاب خواهند کرد.

اخبار بین الملل- «امرسون منانگاگوا» (۷۵ ساله) رئیس‌جمهور فعلی زیمبابوه و «نلسون شامیسا» (۴۰ ساله) از مهم‌ترین نامزدهای رقیب در این انتخابات هستند.

موگابه: به معارضان رأی می‌دهم

«رابرت موگابه» (۹۴ ساله) پاییز سال گذشته پس از ۳۷ سال حکومت به فساد متهم شد و قرار بود که در پارلمان استیضاح شود اما تحت فشار نیروهای مسلح مجبور به استعفا و کناره‌گیری از قدرت شد.

موگابه روز یکشنبه (دیروز) در جمع شماری از خبرنگاران با اشاره به اینکه به معارضان رأی خواهد داد، گفت که «دولت منانگاگوا غیرقانونی است و به زور سلاح در کشور حکومت می‌کند.»

وی افزود که امیدوار است انتخابات روز دوشنبه به رهایی از حکومت نظامی و بازگشت به قانون اساسی منجر شود.

پس از کناره‌گیری موگابه از قدرت، امرسون منانگاگوا که به مدت چندین سال متحد و معاون موگابه بود به عنوان رئیس‌جمهور و جانشین موگابه تعیین شد.

موگابه پیش از کناره‌گیری از قدرت، منانگاگوا را از سمت معاون اول خود برکنار و همسرش را به جای وی تعیین کرده بود که همین امر نگرانی از موروثی شدن قدرت در خانواده موگابه را تشدید کرده بود.

منانگاگوا پیش از این موگابه را به عقد معامله‌ای با رهبر معارضان متهم کرده بود.

طبق گزارش شبکه اسکای‌نیوز، منانگاگوا پیش از آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد:« انتخاب با شماست یا شامیسا تحت رهبری موگابه را انتخاب می‌کنید یا اینکه به زیمبابوه جدید تحت رهبری من و حزب اتحاد ملی آفریقا رأی می‌دهید.»