ترامپ دست از سر چین بر نمی‌دارد

تصمیم جدید ترامپ برای افزایش تعرفه های تجاری علیه چین با هدف تشدید فشار علیه پکن برای دادن امتیازات تجاری بزرگ است.

دولت ترامپ اوایل جولای اعلام کرده بود که قصد دارد تعرفه 10 درصدی را علیه هزاران قلم از کالاهای چینی اعمال کند. این کالاها شامل مواد غذایی، مواد شیمیایی، فولاد و آلومینیوم و سایر کالاهای مصرفی است.

پیش بینی می شود اعمال تعرفه 25 درصدی علیه واردات کالاهای چینی موجب تشدید جنگ تجاری دو کشور خواهد شد.

این منبع آگاه گفت: دولت ترامپ امروز چهارشنبه ( به وقت آمریکا) طرح و برنامه های خود را برای اعمال تعرفه های تجاری علیه چین اعلام خواهد کرد.

دولت چین هنوز هیچ واکنشی نشان نداده است. در ماه جولای پکن ایالات متحده را متهم کرد که قصد باج گیری دارد و نسبت به تبعات منفی این اقدامات هشدار داد.

سرمایه گذاران بین المللی به شدت نگران تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین هستند چرا که این مساله می تواند تبعات منفی سنگینی برای رشد اقتصادی جهان داشته باشد.

شبکه خبری بلومبرگ نیز به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که نمایندگان استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا و لیو هه معاون نخست وزیر چین به صورت خصوصی گفتگوهایی را داشته اند تا مذاکرات دو طرف از سر گرفته شود.

سخنگوی دفتر نمایندگی تجاری آمریکا از اظهار نظر درباره طرح پیشنهادی دولت ترامپ برای افزایش تعرفه های تجاری خودداری کرده است.

اوایل جولای دولت آمریکا تعرفه های 25 درصدی علیه 34 میلیارد دلار از کالاهای چینی وضع کرده است. پکن نیز تدابیر تلافی جویانه ای را علیه صادرات آمریکا اعمال کرده است.

آمریکا برای اعمال تعرفه های 16 میلیارد دلاری علیه کالاهای چینی طی هفته های آینده آماده می شود.

ترامپ تهدید کرده است که در مجموع تعرفه های سنگینی را علیه 500 میلیارد دلار واردات کالاهای چینی وضع خواهد کرد.