مصر واردات گاز از رژیم صهیونیستی را اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز می‌کند

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از منابع مصری گزارش کرد بدون آنکه به جزئیات قیمت و مقادیر گاز وارداتی اشاره‌ای کند.

شرکت «دولفینوس» مصر در فوریه گذشته توافقنامه واردات گاز از رژیم صهیونیستی را با طرف اسرائیلی امضا کرد و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر نیز در همان زمان امضای این توافقنامه را یک «هدف» در راستای تلاش مصر برای تبدیل شدن به یک مرکز منطقه‌ای جهت تبادل انرژی توصیف کرد.

اگر چه شرکت مصری اعلام کرده هدف از این واردات گاز رژیم صهیونیستی، صادرات مجدد آن در سال ۲۰۱۹ است اما امضای توافقنامه مذکور جنجالی را در محافل مصری در خصوص فایده واردات گاز از این رژیم به پا کرده است به خصوص اینکه مصر تولید گاز از میدان «ظُهر» به عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی در مدیترانه را آغاز کرده است.

نتانیاهو: توافق گاز با مصر اقتصاد اسرائیل را تقویت می‌کند

ناظران معتقدند که تل‌آویو به بازاریابی گاز خود نیاز دارد و هر قدر که گاز رژیم صهیونیستی بدون مشتری باقی بماند، گازهای بیشتری در دریای مدیترانه کشف و استخراج خواهد شد.

مصر در تلاش است تا به تولیدات خود از میادین گازی که در دوره اخیر کشف شده است، سرعت بخشد و تا پایان ۲۰۱۸ به حد خودکفایی برسد.

میدان گازی «ظُهر» مصر در سال ۲۰۱۵ توسط یک شرکت ایتالیایی کشف شد که ذخایر آن به میزان سه تریلیون فوت مکعب گاز برآورد شده است.

طبق توافق امضا شده بین رژیم صهیونیستی و شرکت دولفینوس مصر، صادرات گاز این رژیم به میزان ۶۴ میلیارد متر مکعب به ارزش ۱۵ میلیارد دلار و به مدت ۱۰ سال انجام خواهد شد.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در همان زمان امضای این توافقنامه را «روز عید» خواند و گفت که این توافقنامه اقتصاد رژیم صهیونیستی و روابط منطقه‌ای را تقویت می کند.

«یوال اشتاینتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز این توافقنامه را مهم‌ترین معامله صادرات به مصر از زمان امضای معاهده صلح دو طرف در سال ۱۹۷۹ برشمرد.

واردات گاز رژیم صهیونیستی به مصر در حالی است که در زمان حکومت «حسنی مبارک» دیکتاتور سابق مصر، گاز طبیعی این کشور با نازل‌ترین قیمت به رژیم صهیونیستی صادر می‌شد که انقلابیون مصر در سال ۲۰۱۱ با آغاز انقلاب در این کشور چندین بار خط لوله نفت و گاز در شبه جزیره سیناء را آتش زدند.