پکن از جنگ تجاری آمریکا نمی‌ترسد

در پاسخ به تهدید آمریکا برای افزایش تعرفه بر کالا‌های چینی از ۱۰ تا ۲۵ درصد، پکن اعلام کرده است تعرفه‌های مقابله جویانه را برای کالا‌های آمریکایی در نظر خواهد گرفت.

روزنامه چاینا دیلی در سرمقاله خود نوشت، اینکه چه زمانی و چگونه تعرفه‌های ۵ تا ۲۵ درصدی چین بر ۶۰ میلیارد کالای آمریکایی اعمال شود، به این بستگی دارد که آمریکا تهدیدات اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد کالای چینی را چگونه پیش ببرد.

در ادامه سرمقاله آمده است، ضربه‌ای که پکن در واکنش به آمریکا وارد می‌کند به سنگینی طرح پیشنهادی آمریکا نیست، اما مسئله این نیست که کدام ضربه قدرتمند‌تر است، بلکه مهم این است که کجا ضربه زده خواهد شد. این مسئله چیزی است که چین در پاسخ به آمریکا در نظر دارد و شرکت‌ها و ساکنان چینی و دیگر شرکت‌های جهانی آسیب چندانی از این تعرفه‌های چینی نخواهند دید.

روزنامه چینی افزود، پکن در مقابل قلدری دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، باید جدی باشد و وقتی تصمیم می‌گیرد چه زمانی به هیاهوی غیرمنطقی دولت آمریکا پاسخ دهد، هرگز نباید اجازه دهد احساسات بر منطق چیره شود.

این سرمقاله افزود، چین مدت‌ها تاکید کرده است که مناقشات تجاری باید از طریق گفتگو حل و فصل شوند و جنگ تجاری طبیعتا آخرین گزینه است. به همین دلیل چین در موقعیت‌های مختلف گفته است که اولین گلوله را شلیک نمی‌کند و به همین علت است که بار‌ها تکرار کرده که همواره در را برای مذاکره باز می‌گذارد.

چاینا دیلی ادامه داد، اما این به معنای این نیست که چین از جنگ تجاری می‌ترسد و با شیوه حمایت‌گرایی آمریکا از اقتصاد داخلی‌اش موافق است. چین می‌تواند از یک جنگ تجاری جان سالم به در ببرد چرا که مردم در چین سختی را تحمل می‌کنند و پکن در اعمال اصلاحات ثابت قدم است.

سرمقاله تاکید کرد، در هر صورت، مقامات چینی هنوز بر این باورند که ابزار تلافی‌جویانه اعمال تعرفه، آخرین اقدام است. یک ضرب المثل چینی می‌گوید مودبانه نیست که یک ضربه از سوی رقیب را بی پاسخ گذاشت.

چاینا دیلی در انتهای سرمقاله خود نوشت، این مسئله که در صورت لزوم، پکن پاسخ تهدیدات آمریکا را خواهد داد، این واقعیت را به واشنگتن یادآوری می‌کند که چین هرگز تهدیدات آمریکا را قبول نمی‌کند، اما مایل است در شرایط برابر مذاکره کند. تا زمانی که آمریکا موضع متکبرانه خود را کنار نگذارد، واشنگتن نباید انتظار داشته باشد که امتیازی از سوی چین دریافت کند.

طی ماه‌های اخیر دونالد ترامپ اعلام کرده که درصدد است برای برخی کالا‌های وارداتی از دیگر کشور‌ها شامل چین و متحدان اروپایی‌اش، تعرفه اعمال کند، اما این اقدام ترامپ با مخالفت کشور‌های صادرکننده کالا به آمریکا مواجه شده است.