روایت هولناک بازماندگان برده داری جنسی داعش

میدل ایست آی در گزارشی به موضوع زنان ایزدی ربوده شده توسط داعش و ایام تلخ اسارت آنان پرداخته است. حلیمه یکی از این زنان است.

حلیمه زن ۲۱ ساله ایزدی روز‌های اخیر تلاش می‌کند تا خاطرات ناگواری را که تجربه کرده به فراموشی بسپارد. ۵ روز است که در بخش روانپزشکی بیمارستان آزادی دهوک در بخش کردنشین عراق بستری شده است.

حلیمه با چشمانی باز و وحشتزده می‌گوید: «به محض این که چشم هایم را می‌بندم سربازان داعشی را می‌بینم که می‌خواهند مرا خفه کنند.»

وی اوایل آگوست ۲۰۱۴ ربوده شد و سه سال و ۵ ماه استثمار جنسی وحشیانه‌ای را تجربه کرد. از زمان آزادی در ژانویه به همراه خانواده اش در اردوگاه آوارگان نزدیک دهوک زندگی می‌کرد. در تمام این مدت حلیمه از افسردگی، بی خوابی و بی اشتهایی رنج می‌برد.

حلیمه گفت: پس از ربوده شدن به شهر رقه سوریه انتقال یافت و یک ماه در خانه زنان ربوده شده داعش مورد استثمار جنسی قرار گرفت. او به یاد می‌آورد که «در اتاقی کوچک بدون پنجره و چراغ بودم و مجبور بودم قرص و دارو مصرف کنم. می‌توانستم صدای فریاد زنان دیگر در این ساختمان را بشنوم.»

این زن جوان ایزدی است؛ یکی از مذاهب قدیمی در اقلیت عراق است.

در ۳ اگوست ۲۰۱۴ که شنگال منطقه‌ای ایزدی نشین در شمال عراق سقوط کرد، حلیمه تازه وارد ۱۷ سالگی شده بود.

در روز‌های بعد تقریبا ۱۰ هزار ایزدی توسط داعش کشته یا ربوده شدند. مدیر بخش ربوده شدگان اقلیم کردستان عراق به میدل ایست آی می‎گوید: این رقم دربرگیرنده ۳۵۰۰ زن و دختر ربوده شده است. بسیاری از این زنان به عنوان غنایم جنگی مجبور به ازدواج با تروریست‌های داعشی شدند و یا در بازار بردگان جنسی به فروش گذاشته شدند.

در گزارش حقوق بشر سازمان ملل درباره جنایات داعش علیه ایزدیان در سال ۲۰۱۶ آمده است: «نسل کشی اتفاق افتاده و ادامه دارد.» بازماندگان بستری در بخش روانپزشکی بیمارستان آزادی دهوک از خاطرات وحشتناک و آسیب‌های جسمی رنج می‌برند.

حلیمه صبح‌ها با درد از خواب بیدار می‌شود. او برای بازیافتن زندگی تحت درمان قرار دارد. او پس از گذراندن یک ماه در رقه مجبور شد با تروریستی از چچن ازدواج کند. وی بعد‌ها صاحب فرزند پسر شد.

پزشکش گفت: «این یک راز است. او نمی‌تواند به کسی بگوید. گزارش شده است که نوزادش پیش از سقوط رقه به چچن منتقل شده است. او می‌ترسد اگر خانواده اش متوجه شوند، او را بکشند.»

حلیمه می‌گوید: «دلم برای پسرم تنگ شده است.»

حاجی اسماعیل رئیس ارشد ایزدیان که با نام بابا شیخ شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که زنان ایزدی ربوده شده توسط داعش مجددا در جامعه پذیرفته می‌شوند. اما برای کودکان متولد شده از تجاوز داعشی‌ها جایی وجود ندارد.

رئیس بخش روانپزشکی بیمارستان دهوک می‌گوید: «هر هفته یک یا دو بازمانده نسل کشی ایزدیان پس از اقدام به خودکشی بستری می‌شوند. وی افزود آن‌ها با آسیب‌های روحی بسیاری روبرو هستند و به همین دلیل گرایش به خودکشی دارند و از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند.»

بازماندگان هر سه شنبه و پنجشنبه صبح برای معاینات پزشکی و دریافت نسخه قرص‌های خواب آور به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

سارا می‌گوید: «من کابوس می‌بینم و به برادر، خواهر و پدرم که هنوز در بازداشت داعش هستند، فکر می‌کنم. من نمی‌توانم آن چه آن‌ها در اسارت تحمل می‌کنند را تصور کنم. بدون قرص نمی‌توانم بخوابم.»

ملاقات هفتگی سارا با دکتر طاهر آسان نیست، زیرا او در روستایی زندگی می‌کند که تا بیمارستان ۱۷۵ کیلومتر فاصله دارد. سارا افزود: «نمی‌توانم هزینه ۵۰ دلاری کرایه ماشین را به راحتی تهیه کنم.»

سارا مجبور شد با یک تروریست داعشی که به وی تجاوز کرده بود، در تلعفر در شمال غربی عراق ازدواج کند. او حاضر نشد جزئیات بیشتری را ارائه کند. او همراه دختر ده ساله اش عزیزه از همسر ایزدی پیش از اسارتش زندگی می‌کند.

وی گفت: «وقتی اسیر شدم تلاش کردم فرار کنم. اما مرد داعشی مرا دستگیر و تهدید کرد که اگر باز هم فرار کنم مرا خواهد کشت. بعدا، اعضای خانواده ام ۶ هزار دلار برای آزادی من پرداختند.»

به گفته القاعده ۱۵۲۵ ایزدی در عراق، سوریه و ترکیه توسط داعش دستگیر شده‎اند. یک باند قاچاق انسان با آزاد کردن آن‌ها از دست داعش به ازای هر فرد به چندین هزار دلار می‌رسد.

بخش روانپزشکی بیمارستان آزادی دهوک مانند نهاد‌های عمومی دیگر اقلیم کردستان عراق با کمبود بودجه مواجه است. یک ان جی او پاریسی فعال در زمینه سلامت و بهداشت زنان برای ارائه خدمات ۲۴ ساعته تنها دارای سه روانپزشک، دو روانشناس، ۱۳ دستیار روانشناس و ۱۲ پرستار است. اما نیاز‌های روانپزشکی هر روز در حال افزایش است.

دکتر طاهر گفت: «بازماندگان پس از آزادی، مشغول معاینات پزشکی و تطبیق با محیط جدید هستند. اما با تمام شدن این دوره آن‌ها در می‌یابند که هرگز به خانه هایشان باز نخواهند گشت و این زمانی است که به آنان شوک وارد و آسیب‌ها آشکار می‌شود.» بیشتر خانه‌های شنگال تخریب شده اند.

شنگال در شمال غرب عراق مرکز اصلی جامعه ایزدیان بود که تقریبا ۷۰ درصد از ساختمان هایش آسیب دیده یا نابود شده اند. فقط ۴۰۰۰ خانوار از ۵۰ هزار خانوار ایزدی به شنگال بازگشته اند.

دکتر طاهر در پایان جلسه ۴۵ دقیقه‌ای حلیمه را با این جمله آرام می‌کند که «حالت خیلی خوب است.»

او با کمک زن دیگری از اتاق خارج می‌شود تا چمدانش را ببندد و فردا به اردوگاه آوارگان دهوک نزد پدر و مادرش بازگردد.