وزیر خارجه سابق انگلیس حاضر به عذرخواهی نشد

«بوریس جانسون» وزیر خارجه سابق انگلستان و عضو حزب حاکم محافظه‌کار که چندی پیش به زنان مسلمان با پوشش برقع توهین کرده بود، از عذرخواهی به دلیل این اهانت خودداری کرد.

به نوشته روزنامه «بیزنس اینسایدر»، جانسون از عذرخواهی به دلیل اظهاراتش علیه زنان برقع پوش امتناع کرد و از حرف‌های خود کوتاه نیامده است. همچنین منابع نزدیک به وی گفتند که انتقاد دیگر سیاسیون انگلیسی از جانسون به دلیل این اظهارات، مسخره است و نباید در تله جلوگیری از مناظره پیرامون مسائل سخت افتاد.

چند روز پیش وزیر خارجه سابق انگلیس گفته بود زنانی که روبنده بر صورت می‌زنند، شبیه صندوق پستی و یا دزدان بانک هستند. جانسون گفته بود این مسئله مسخره است که مردم پوششی را انتخاب می‌کنند که مانند یک صندوق پستی به این طرف و آن طرف بروند.

وی افزود دولت‌ها و مشاغل باید قادر باشند لباس استانداردی را تعیین کنند که صورت مشتریان و مراجعین در آن معلوم باشد. اما در ادامه گفته بود که اگر ممنوعیت کامل برای پوشیدن روبنده بر چهره وجود داشته باشد، تندروی است. این اظهارات بعد از آن بیان شد که دولت دانمارک قانون ممنوعیت پوشیدن برقع را اعلام کرد.

بعد از اظهارات، نمایندگان حزب محافظه‌کار و حزب اپوزیسیون کارگر، و برخی از اعضای ارشد حزب لیبرال دموکرات انتقاداتی به جانسون کردند و وی را یک فرد متعصب  تندرو نامیدند.

سخنگوی دولت انگلیس در این رابطه گفت که لندن همواره بر این مسئله تاکید داشته که مخالف قانون ممنوعیت استفاده از برقع روی صورت است.

«برندون لویس» یکی از اعضای حزب حاکم محافظه‌کار در انگلیس از جانسون خواست به دلیل این اظهارات عذرخواهی کند. وی جانسون را یک نسخه از دونالد ترامپ نامیده بود.

همچنین «ترزا می» نخست وزیر انگلیس گفته بود سخنان جانسون موجب ناراحتی شده است و باید درباره کلماتی و عباراتی که استفاده می‌کنند بسیار احتیاط شود و جانسون باید عذرخواهی کند.

جمعی از اعضای حزب محافظه‌کار جانسون را یک فرد اسلام هراس نامیدند. برخی از اعضا درون حزب محافظه‌کار، خواستار اخراج وزیر خارجه سابق از این حزب شدند.

در پی این اظهارات جانسون، «شورای مسلمانان بریتانیا» که بدنه ملی مسلمانان این کشور است خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره اسلام هراسی در حزب محافظه‌کار شد.