دادستان نظامی رومانی درباره زخمی شدن تظاهرات می‌کند

دادستان نظامی رومانی روز دوشنبه اعلام کرد که ضمن بازبینی فیلم‌های مربوط به تظاهرات و گفت‌وگو با قربانیان ناآرامی‌های روز جمعه، درباره چگونگی زخمی شدن معترضان تحقیق می‌کند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان،‌ در جریان تظاهرات روز جمعه، بیش از ۴۵۰ نفر زخمی شده‌اند و مقامات رومانی می‌خواهند احتمال استفاده پلیس این کشور از خشونت بیش از حد را مورد بررسی قرار دهند.

در تظاهرات روز جمعه که در اعتراض به فساد برگزار شد، پلیس با استفاده از ماشین آب پاش، گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و باتوم سعی کرد تا جمعیت هشت هزار نفری معترضان را کنترل کند. این درگیری‌ها صدها زخمی برجای گذاشت که ۳۰ نفر از آنان را نیروهای پلیس تشکیل می‌دادند.

دادستان «یونل کوربو» در این مورد گفت: «ما تاکنون حدود ۳۰ شکایت دریافت کرده‌ایم و بسیاری از همکارانم هم در حال مصاحبه با کسانی هستند که زخمی شده‌اند و همه کسانی که به اقدام غیرقانونی مظنون هستند، مورد بازجویی قرار خواهند گرفت.»

با این حال پلیس تاکید دارد که با افرادی که رفتاری خشونت‌بار داشته‌اند، برخوردی مناسب داشته است.

علاوه بر تظاهرات جمعه، روز شنبه ۴۰ هزار نفر مقابل دفتر دولت رومانی در بخارست جمع شدند. تظاهرات‌کنندگان پرچم رومانی و کشورهای اتحادیه اروپا را در دست داشتند. این تظاهرات‌ها در اعتراض به اقدامات دستگاه قضایی در زمینه مبارزه با فساد دولتی صورت می‌گیرند.

رومانی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که بر اساس آمارهای بین‌المللی از فقیرترین کشورهای این اتحادیه به شمار می‌رود و از فساد اداری گسترده رنج می‌برد. این کشور ۲۰ میلیونی طی پانزده سال گذشته شاهد مهاجرت چهار میلیون نفر به دلیل شرایط سخت زندگی بوده است.