دوترته، ترامپ را سرزنش کرد

هنگامی که خبرنگاران درمورد تورم 6.4 درصدی ماه اگوست - تورمی 9 ساله که توسط تحلیلگران پیش بینی شده بود، سوال کردند ، دوترته از سیاست های اقتصادی ترامپ انتقاد کرد و به خبرنگاران گفت :«چه کسی شروع کرد؟ آمریکا. زمانی که آمریکا شروع به افزایش نرخ ها کرد، دیگران نیز نرخ ها را افزایش دادند.همینطور است که میبینید، کاری از دست ما بر نمیاید. زیرا آمریکا این را میخواهد، حتی مالیات هایی مانند مالیات غیر مستقیم و هزینه های واردات را نیز افزایش دادند.» دوترته همیشه جزو منتقدین تند ترامپ بوده است.

وی سپس توضیح داد که از دوست پوپولیست خود عصبانی نیست و گفت : ' با دوستم ترامپ صحبت خواهم کرد. من هیچ چیزی بر علیه مردم آمریکا ندارم، این موضوع فقط سوءتفاهمی با ترامپ است.'

دوترته که اواسط سال 2016 به مقام اداری رسید، پیشتر توسط مقامات آمریکایی به دلیل جنگ خونینی که بر سر مواد مخدر راه انداخت و دست کم 4410 مظنون را به کام مرگ فرستاد، مورد انتقاد قرار گرفته بود.

گروه های حقوق بشری بر این عقیده اند که تعداد این کشته ها سه برابر آمار اعلام شده است اما ترامپ این اتهام را رد میکند و روابط خود را با دوترته عالی می داند.

دوترته که همواره از رای اعتماد قوی برخوردار بوده میگوید که افزایش قیمت مواد غذایی به مسئله ای برای سوءاستفاده ی مخالفانش بر علیه او تبدیل شده است.