بالا گرفتن تنش‌ها میان کاخ سفید و جمهوری‌خواهان

 نیویورک تایمز با اشاره به تلاش جمهوریخواهان برای شکست رقبای دموکرات خود در انتخابات میاندوره‌ای آمریکا با توسل به جمع آوری اطلاعات شخصی برای تخریب آن‌ها نوشت: در حالی که دموکرات‌ها برای کنترل بر مجلس نمایندگان آمریکا و شاید حتی سنا خود را آماده می‌کنند، تنش‌ها بین کاخ سفید و اعضای جمهوریخواه کنگره بر سر اینکه چه کسی مسئول مشکلات سیاسی پیش روی این حزب است، رو به افزایش است.  

این روزنامه در گزارشی از واشنگتن به قلم جاناتان مارتین و الکساندر برنز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: تنش‌ها بین کاخ سفید و جمهوریخواهان کنگره در حالی رو به افزایش است که مشاوران ترامپ میزان بالای بازنشستگی اعضای کنگره را عامل مشکلات سیاسی پیش روی این حزب می‌دانند و قانونگذاران، تقصیر را به طور مستقیم به گردن روش تفرقه افکنانه رئیس جمهور می‌اندازند.

با این همه، سران جمهوریخواه در خصوص یک مؤلفه غیرمنتظره در مبارزات انتخاباتی برای ورود به کنگره توافق دارند: اینکه نمی‌توانند برای جلب آراء رای دهندگانی که هنوز تصمیم نگرفته اند به نامزد‌های کدام حزب رای دهند، به رونق اقتصادی تکیه کنند.

مسئله‌ای که مایه نگرانی سران جمهوریخواه است، این است که اقتصاد سالم کشور و ترامپ به دو نیروی متقابل تبدیل شده اند. به گفته سران حزب، کاهش آمار بیکاری و افزایش تولید ناخالص ملی در کنار اصلاح مالیاتی - که به گفته جمهوریخواهان موجب تقویت رشد اقتصادی شده است- تحت تاثیر اقدامات تنش آفرین رئیس جمهور درباره مهاجرت، ولادیمیر پوتین و مسائل دیگر قرار گرفته است. این اقدامات از اوایل تابستان تاکنون در کاهش محبوبیت عمومی ترامپ به کمتر از ۴۰ درصد و کاهش بخت حزب او مؤثر بوده است.

تام کول، نماینده جمهوریخواه از ایالت اوکلاهما درباره انتخابات ماه نوامبر گفت: ”این انتخابات بیشتر، همه پرسی درباره رئیس جمهور است. اگر مجبور بودیم در این مبارزه انتخاباتی درباره دستاوردهایمان در کنگره و شرایط اقتصادی مبارزه کنیم، فکر می‌کنم تقریباً به طور قطع اکثریت را در کنگره حفظ می‌کردیم.

گلن بولگر، مامور نظرسنجی جمهوریخواه گفت: ”مردم فکر می‌کنند شرایط اقتصادی خوب است، اما این چیزی نیست که به آن رای می‌دهند. آن‌ها درباره آشفتگی این آدم (ترامپ) در کاخ سفید رای می‌دهند. “ 

دموکرات‌ها هنوز با چالش‌های خاص خود روبرو هستند، از جمله مقبولیت نداشتن نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان و چپگرایی حزب درباره مسائلی همچون مهاجرت، هر دو موضوع ممکن است برخی از رای دهندگان را از رای دادن به دموکرات‌ها دلسرد کند. همچنین تهدید اینکه دموکرات‌ها اکثریت را به دست آورند و در نتیجه بتوانند رئیس جمهور را استیضاح کنند، ممکن است برخی از هواداران او را پای صندوق‌های رای بکشاند.

حتی در این صورت هم، بولگر و بسیاری دیگر از شخصیت‌های برجسته جمهوریخواه هم اکنون بر این باورند که احتمال از دست دادن اکثریت در مجلس نمایندگان وجود دارد. جمهوریخواهان هم اکنون با ۲۳ کرسی بیشتر از دموکرات ها، اکثریت را در اختیار دارند و در این انتخابات بر سر کسب ۶۰ کرسی با دموکرات‌ها به شدت مبارزه می‌کنند. حزب جمهوریخواه خود را آماده می‌کند تا به جای تبلیغ برای برخی از نمایندگان فعلی خود که مورد انتقاد شدید قرار دارند، برای رقابت در مناطقی که جمهوریخواهان آرای مطلوب تری دارند، تبلیغ کند.

در سنا هر دو حزب بر سر هشت یا ۹ کرسی رقابت می‌کنند که بیشتر آن‌ها در اختیار دموکرات‌ها بود.گروه‌های انتخاباتی جمهوریخواهان از جمله ”صندوق رهبری کنگره“ و ”کمیته ملی جمهوریخواه کنگره“ هفته‌های اخیر میلیون‌ها دلار صرف حملات فردی به نامزد‌های دموکرات کرده‌اند. آن‌ها همچنین آگهی‌های بازرگانی از تلویزیون پخش کردند که در آن کهنه سربازانی که روی ویلچر نشسته بودند، درباره میهن پرستی برخی از نامزد‌های دموکرات ابراز تردید می‌کردند.  

کوین مک کارتی، نماینده جمهوریخواه و جانشین احتمالی پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان این هفته هنگام ارائه راهبرد در مصاحبه‌ای در دفتر خود در کنگره هشدار داد اگر قدرت به دست دموکرات‌ها بیفتد آن‌ها فوراً رئیس جمهور را استیضاح خواهند کرد، در اعمال سیاست مهاجرتی مانع ایجاد خواهند کرد و درصدد تصویب قانون خدمات بهداشتی جهانی بر خواهند آمد.  

به گفته کارشناسان راهبردی جمهوریخواه، بعد از آنکه دولت سیاست جدا کردن کودکان مهاجر از والدینشان را در تابستان اجرا کرد، ترامپ از پوتین در خصوص نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا جانبداری کرد و سپس از مرگ سناتور جان مک کین ابراز تاسف چندانی نکرد، ترامپ شمار قابل توجهی از رای دهندگان میانه رو و متمایل به حزب جمهوریخواه را از خود دور کرده است.