در شرق فرات عملیات نظامی انجام می دهیم

ترکیه دو سال پیش عملیات سپر فرات را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی 'داعش' در شمال سوریه آغاز کرد و در جریان آن با اشغال دو هزار کیلومتر مربع از خاک این کشور، شهرهای 'اعزاز، الباب و جرابلس' را به تصرف خود در آورد.

ارتش ترکیه همچنین در اوایل بهمن ماه سال 1396 با هدف مبارزه با نیروهای 'حزب کارگران کردستان ترکیه'(پ.ک.ک)، عناصر 'حزب اتحاد دمکراتیک سوریه'(پ.ی.د) و 'نیروهای یگان های مدافع خلق سوریه'(ی.پ.گ) عملیاتی را تحت عنوان شاخه زیتون در شمال سوریه آغاز کرد و با تصرف دو هزار کیلومتر مربع دیگر از مناطق شمالی سوریه، شهر 'عفرین' را اشغال کرد.

خبرگزاری 'آناتولی' روز دوشنبه به نقل از اردوغان گزارش داد که رییس جمهوری ترکیه که برای شرکت در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارد، در یک سخنرانی در ضیافت شام 'بنیاد ترکیه' از احتمال انجام عملیات جدید در شمال سوریه و در مناطق شرقی رود فرات با هدف ایجاد مناطق امن در ادامه عملیات سپر فرات و شاخه زیتون خبر داده است.

به گزارش این رسانه، اردوغان در این سخنرانی مدعی شد که ترکیه با پاکسازی منطقه ای به وسعت چهار هزار کیلومتر از مناطق شمالی سوریه از وجود عناصر گروه های تروریستی داعش و 'پ.ک.ک'، آن مناطق را به مکانی امن و قابل سکونت برای مردم سوریه تبدیل کرده است.

رییس جمهوری ترکیه در این سخنرانی با بیان این که 'برای خارج کردن شمال سوریه از موقعیت کریدور تروریستی وارد جرابلس، الباب و عفرین شدیم'، اضافه کرد: شرکای استراتژیک ترکیه (آمریکا) در این مناطق دوگانه عمل می کنند و امکانات، تسلیحات و پول را در اختیار گروه هایی مانند 'پ.ی.د' و 'ی.پ.گ' یعنی شاخه های گروه تروریستی پ.ک.ک قرار می دهند.

وی به صورت تلویحی مدعی تحویل 18 هزار کامیون و سه هزار فروند هواپیمای ترابری حامل تسلیحات و مهمات به گروه های پ.ک.ک، پ.ی.د و ی.پ.گ از سوی آمریکا شد و گفت: این موضوع را به آنها گفته ایم و از شریک استراتژیک خود انتظار چنین کاری را نداشتیم.

اردوغان افزود: اگر تلاشهای ترکیه نبود، در 'ادلب' نیز مانند شهر 'سربرنیتسا' شاهد قتل عام می شدیم، ولی پس از نشست تهران، در سوچی روند جدیدی را آغاز کردیم که از وقوع یک قتل عام بزرگ جلوگیری کرد.

وی همچنین با اشاره به ارائه کمک های انسانی ترکیه به پناهجویان سوری و پذیرش 3.5 میلیون نفر از آنها در خاک ترکیه اضافه کرد: در کنار این اقدامات از راه دیپلماسی سعی کردیم که به جنگ خاتمه دهیم و با وجود برخی اختلافات جدی با ایران و روسیه، روندی که با این کشورها در آستانه شروع کردیم، هر چند اندک، اما موجب کاهش رنج ها و آلام مردم سوریه شد.

رییس جمهوری ترکیه با ادعای کشته شدن یک میلیون انسان بی گناه سوری و آواره شدن 13 میلیون نفر از مردم این کشور در جریان درگیری های داخلی هشت ساله بیان کرد: ترکیه میزبان نزدیک به 3.5 سوریه ای بوده و تاکنون حدود 35 میلیارد دلار برای آنان هزینه کرده، ولی کمکی از دیگر کشورهای جهان دریافت نشده و وعده سه میلیارد یورویی اتحادیه اروپا نیز به طور کامل عملی نشده است.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی از ترکیه خواستند که درهای کشور را به روی پناهجویان باز نکنیم، چرا که از حرکت آنها به اروپا هراسان بودند، ولی به رغم اعتراف به سنگین بودن بار ترکیه در خدمات رسانی به پناهجویان، سکوت کرده و اقدامی انجام ندادند.

اردوغان درگیری و جنگ داخلی و مذهبی در سرزمین های اسلامی را ناراحت کننده دانست و گفت: شهرهایی که صدها سال مرکز علم و معرفت بود، اکنون شاهد صحنه خون و اشک هستند و مناطقی مانند حلب، شام، حما، طرابلس و صنعا با صحنه درگیری و قتل عام در صدر اخبار قرار می گیرند و این بسیار ناراحت کننده است.

وی قدس را نماد صلح صدها ساله عنوان کرد و ادامه داد: امروز این شهر برای سر پا ماندن مبارزه می کند و گروه‌های تندرو صهیونیستی بافت تاریخی این شهر را تخریب می کنند و اسرائیل از ضعف و تفرقه مسلمانان بهره برداری کرده و تلاش دارد که قبله اول مسلمانان را از یادها حذف کند.

رییس جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به ساختار معیوب سازمان ملل و نادیده گرفته شدن حقوق ملت ها در شورای امنیت سازمان ملل، خواستار انجام اصلاحات در ساختار این نهاد بین المللی شد و افزود: اگر خواهان عدالت در سازمان ملل هستیم، باید 194 عضو این سازمان به شکل مساوی و دوره ای در شورای امنیت سازمان ملل حق رای داشته باشند.

وی با انتقاد از خودداری آمریکا از استرداد 'فتح‌الله گولن' متهم کودتای دو سال قبل ترکیه گفت: گولن در آمریکا پرونده قضایی ندارد، ولی دو کشور قانون استرداد محکومان را امضا کرده اند و او در کشور ترکیه محکوم اعلام شده و حال با این وضعیت خودداری از استرداد وی سوال برانگیز و معنی دار است.

اردوغان بار دیگر از اقدام آمریکا در انتقال سفارتخانه خود به قدس و تایید قانون 'کشور(جعلی) یهود' انتقاد کرد و افزود: قدس، خط قرمز ماست و مبارزه دیپلماتیک خود در قبال اقدامات غیرقانونی آمریکا و اسرائیل علیه موقعیت قانونی قدس را با حمایت و پشتیبانی برخی از کشورهای دوست و برادر آغاز کرده ایم و ادامه خواهیم داد.