کرسی شورای امنیت سازمان ملل چند دلار می‌ارزد؟

دو پژوهشگر پیشین دانشگاه هاروارد آمریکا به نام ایلیانا کوزیمکو (هم‌اکنون، استاد اقتصاد دانشگاه پرینستون) و اریک ورکر (هم‌اکنون، استاد کسب‌وکار بین‌الملل دانشگاه سیمون‌فریزر کانادا) در مقاله‌ای که در نشریه اقتصاد سیاسی (برای دریافت نسخه اصلی مقاله اینجا کلیک کنید) منتشر کرده‌اند، به بررسی بده‌بستان‌های مالی بین ایالات متحده با کشورهایی که به تازگی عضو شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند پرداخته‌اند.

در مقاله این دو پژوهشگر دانشگاه هاروارد- -با عنوان «ارزش کرسی شورای امنیت چقدر است؟ کمک‌های خارجی و رشوه‌دهی در سازمان ملل»1 - آمده است وقتی کشوری به عنوان عضو غیردائم وارد شورای امنیت می‌شود، میزان کمک‌های آمریکا به این کشور 59 درصد و کمک‌های سازمان ملل به آن نیز 8 درصد افزایش می‌یابد.

با این حال، در سال‌هایی که رخدادهای مهم دیپلماتیک رخ می‌دهند، یعنی زمانی که رأی این کشورها در شورای امنیت ارزش بیشتری می‌یابد، این نوع کمک‌ها به میزان بسیار بیشتری افزایش می‌یابد.

بررسی سوابق کمک‌های خارجی آمریکا به این کشورها نشان می‌دهد که افزایش و کاهش کمک آمریکا به این کشورها مطابق با زمان عضویت آن‌ها در شورای امنیت و پایان یافتن دوره عضویت‌شان در این نهاد سازمان ملل است.

در بخش نتیجه‌گیری این مقاله آمده است که کشورهای در حال توسعه، اگر به عضویت شورای امنیت در آیند، حدود 16 میلیون دلار پول بیشتری از آمریکا دریافت خواهند کرد. همچنین تقریبا یک میلیون دلار کمک بیشتری از سازمان ملل دریافت می‌کنند.

اما در سال‌های مهم، که رخدادهای حساسی رخ می‌دهد و آرای اعضای غیردائم شورای امنیت اهمیت بیشتری می‌یابد، میزان کمک آمریکا به این کشورها تا 45 میلیون دلار افزایش می‌یابد. همچنین میزان کمک‌های تخصیص یافته از سوی سازمان ملل نیز به این کشورها تا 8 میلیون دلار افزایش می‌یابد. در واقع بررسی این دو پژوهشگر دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد دولت‌های «خوش‌شانسی» که طی چنین دورانی عضو غیردائم شورای امنیت بوده‌اند شاهد افزایش حدودا 170 درصدی کمک ایالات متحده به کشورشان بوده‌اند.

در بخشی دیگر از مقاله این دو پژوهشگر دانشگاه هاروارد آمده است که به طور مفهومی به سهولت می‌توان سازوکار عِلی تخصیص کمک‌های آمریکا را تصور کرد: وقتی یک موضوع مهم به شورای امنیت آورده می‌شود، کنگره (یا رئیس جمهوری از طریق کنگره) می‌توان مجوز ارائه کمک به یک کشور را صادر کند، کمکی به‌ازای حمایت آن کشور - یا تشویق به حمایت - از موضع آمریکا.