مظنون دوم عامل حمله به اسکریپال شناسایی شد

وبسایت بلینگ کت که مسائل امنیتی و اطلاعاتی را رصد میکند مدعی شده است که هویت یکی از افرادی که مظنون به دست داشتن در استفاده از عامل شیمیایی علیه سرگئی اسکریپال در سالزبری لندن هستند را شناسایی کرده است.

به گفته این وبسایت، وی الکساندر یوگنیویچ میشکین، 39 ساله، و پزشک سرویس اطلاعات ارتش روسیه است. 

مقامات انگلیسی پیش از این هویت او را الکساندر پتروف معرفی کرده و وی را یکی از دو نفری خواندند که حمله با گاز اعصاب نوویچوک علیه اسکریپال را در ماه مارس طراحی و اجرا کرده بودند.

اسکریپال و دخترش که مورد این حمله قرار گرفته بودند جان سالم به در بردند وهم اکنون در اختیار عوامل اطلاعاتی انگلیس و تحت نظارت آنها قرار دارند. 

مقامات روسیه پیش از این هرگونه ارتباط این افراد با دولت این کشور و سازمانهای اطلاعاتی روسیه را رد کرده اند.

نفر دوم که سرویسهای اطلاعاتی انگلیس هویت وی را اعلام کردند  راسلان بشیراف بود که او نیز عامل اطلاعاتی روسیه معرفی شده است.

وبسایت بلینگ کت ماه گذشته بشیراف را با نام اصلی آناتولیا چپیگا سرهنگ سرویس اطلاعات ارتش روسیه معرفی کرده بود.

این دوتبعه روس اخیرا با حضور در شبکه راشا تودی ادعاهای مقامات انگلیسی را رد کرده و تاکید کردند که به منظور گردشگری به انگلیس سفر کرده بودند. 

در ماه مارس سال جاری میلادی، سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا در سالزبری انگلیس، مورد حمله با گاز اعصاب قرار گرفتند و انگلیس فورا انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه گرفت و ده‌ها دیپلمات روس را اخراج کرد.

سرگئی اسکریپال که در ارتش روسیه خدمت میکرد در دهه 1990 و 2000 میلادی برای سرویس اطلاعات خارجی انگلیس جاسوسی میکرد. در سال 2004 اقدامات وی فاش شد و دستگیر و روانه زندان شد. 

اسکریپال در سال 2010 طی یک تبادل زندانی میان لندن و مسکو ابتدا آزاد و سپس راهی انگلیس شد و در حومه لندن ساکن شد.