افزایش تحریم های کشورهای اسنتفاده کننده از سلاح شیمیایی

شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای از تصویب سازوکار تحریمی جدیدی علیه کاربرد سلاح‌های شیمیایی خبر داد. این تصمیم نتیجه نشست 18 ژوئن 2018 اعضای شورا است.

این سازوکار جدید، اتحادیه اروپا را قادر می‌کند تا بدون توجه به کشور و مکان وقوع این نوع حملات، تحریم‌هایی را علیه اشخاص و نهادهایی اِعمال کند که در توسعه و استفاده از سلاحهای شیمیایی  مشارکت دارند.

بنا به بیانیه منتشرشده، تحریمهای اتحادیه اروپا از این پس علیه استفاده از سلاحهای شیمیایی شامل «ممنوعیت سفر به کشورهای اتحادیه، توقیف اموال اشخاص و نهادها است. افزون بر این اشخاص و نهادهای عضو اتحادیه اروپا از مبادله مالی با فهرست تحریم‌شده منع می‌شوند».

مقامات اتحادیه اروپا پیش از این، پس از حادثه شهر سالزبری انگلیس گفته بودند که در پی ایجاد سازوکاری هستند تا از طریق «رژیم تحریمی» مرتبط با استفاده از سلاحهای شیمیایی، استانداردهای بین‌المللی در زمینه توسعه اقدامات امنیتی را حفظ کنند.

سرگئی اسکریپال، جاسوس روس‌تبار و دخترش در ۴ ماه مارس سال میلای جاری در حالی‌که بیهوش بودند بر روی نیمکتی در بیرون یک مرکز خرید در شهر سالزبری انگلیس پیدا شدند.

انگلیس و متحدانش، مسکو را مسئول مسمومیت جاسوس دو جانبه روس اعلام کردند. کارشناسان انگلیسی مدعی شدند گاز عامل اعصاب نوویچوک ساخت روسیه در مسمومیت اسکریپال و دخترش بکار رفته است. این در حالی است که هیچ مدرکی در اثبات این اتهامات ارائه نشد. روسیه بار‌ها با بی‌اساس خواندن اتهامات مقامات انگلیسی، آن‌ را رد کرده است.