درخواست سناتور‌های جمهوری‌خواه آمریکا از ترامپ

گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا از دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، خواستند گفتگوهای هسته‌ای را با عربستان سعودی به دلیل ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه و اقدامات این کشور در یمن و لبنان به حال تعلیق درآورد.

5 عضو مجلس سنای آمریکا به رهبری مارکو روبیو، اعلام کردند در صورت خودداری ترامپ از تعلیق گفتگوهای هسته ای با ریاض، آنها از «قانون انرژی اتمی» مصوب سال 1954 میلادی برای بلوکه کردن هرگونه توافق هسته ای میان آمریکا و عربستان سعودی استفاده خواهند کرد.

در نامه امروز (چهارشنبه) این پنج سناتور خطاب ترامپ آمده است: افشاگری‌های اخیر درباره قتل جمال خاشقجی و اقدامات عربستان در رابطه با یمن و لبنان نگرانی های جدی‌ای را درباره شفافیت سیاست های تصمیم گیرندگان کنونی در عربستان سعودی و همچنین مسئولیت پذیری و صلاحیت آنها برای ارزیابی های درست برانگیخته است.

در ادامه نامه از دولت ترامپ خواسته شده است گفتگوهای هسته ای آمریکا-عربستان سعودی را به حال تعلیق درآورد.

مارکو روبیو (سناتور ایالت فلوریدا)، تاد یانگ (سناتور ایالت ایندیانا)، کوری گاردنر (سناتور ایالت کلرادو) و رند پال (سناتور ایالت کنتاکی)، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به همراه دین هلر (سناتور ایالت نوادا) امضاکنندگان این نامه هستند.

کاخ سفید به این گزارش که نخستین بار شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز آمریکا آن را منتشر کرد، هنوز واکنشی نشان نداده است.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد بن سلمان، دوم اکتبر سال جاری میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ناپدید شد. سران سعودی روزهای نخست پس از ناپدید شدن این روزنامه نگار درباره سرنوشت او اظهار بی اطلاعی می کردند و مدعی بودند خاشقجی پس از خروج از کنسولگری ناپدید شده است. فشارهای سران دیگر کشورها به همراه رسانه ها و گروه های حقوق بشر در نهایت باعث شد تا رژیم سعودی پس از 18 روز به کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان اذعان کند.

در حالی که شواهد و قرائن حاکی از آن است که قتل خاشقجی به دستور مستقیم بن سلمان صورت گرفته است، ریاض مدعی است این جنایت فجیع توسط گروهی از افراد «خودسر» انجام شده است. این در حالی است که جامعه جهانی چنین دروغی را باور نکرده و خواهان شفاف سازی ریاض درباره این ماجرا و محاکمه طراحان اصلی این جنایت افزون بر عاملان آن است.