داعشی‌ها با آثار موزه ملی سوریه چه کردند؟

موزه ملی سوریه در دمشق، ۶ آبان ۱۳۹۷ برابر با ۲۸ اکتبر ۲۰۱۸، پس از گذشت 7 سال مجدداً افتتاح شد.

این موزه که آثاری از ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح را در خود جای داده، درجریان جنگ با گروه‎های تکفیری‎ و داعش و همچنین به دلیل جلوگیری از غارت آثار باستانی تعطیل شده بود.

افتتاح این موزه یک پیام سیاسی دارد و آن هم این است که در سوریه آنقدر امنیت برقرار است که موزه ملی مجدد گشایش یافته و حدود 500 قطعه آثار باستانی با ارزش در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در مراسم بازگشایی موزه ملی سوریه مقامات و باستان‌شناسان خارجی حضور داشتند.این موزه مملو از آثار باستانی بی‌نظیر است و مهمترین موزه در کشور سوریه محسوب می‌شود.

یکی از آثار قابل توجه در این موزه  مجسمه شیر «اللات» است، این شیر سنگی که در مقابل ساختمان موزه در شهر تدمور قرار گرفته در سال 1977 با سه متر ارتفاع و 15 تن وزن ساخته شد اما در سال 2015 از سوی داعش تخریب شد.

در سال 2016 بخش‌هایی از این مجسمه برای محافظت به دمشق فرستاده شد و در اکتبر سال 2017، یونسکو پروژه‌ای را برای بازسازی این مجسمه انجام داد.

در حال حاضر مجسمه شیر سنگی در باغ‌موزه دمشق قرار دارد و قرار است در نهایت به نهایت به فرانسه باز گردد.

موزه ملی دمشق مهم‌ترین آثار سوری کشف‌شده از قرن بیستم که شامل آثار سوریه قدیم، موزه باستان‌شناسی کلاسیک (آثار یونانی، رومانی و بیزانسی)، موزه آثار باستانی عربی و اسلامی و موزه هنرهای معاصر می‌شود را در بردارد.

در میان آثار باستانی که وجود دارد نقاشی‌های دیواری قرن دوم و منسوجات شهر تدمور و همچنین مجسمه‌های الهه یونان دیده می‌شود.

پس از آن که در سال 2011 داعش به سوریه حمله کرد این موزه بسته شد و 300 هزار اثر این موزه به جاهای دیگری انتقال یافت اما داعش برخی بخش‌های موزه را تخریب کرد و برخی آثار را هم به  غارت برد.

بر اساس اظهارات یکی از مسئولان موزه ملی سوریه، 4 بخش از 5 بخش موزه باز خواهد شد تا آثار باستانی قدیمی را به نمایش بگذارد. بیش از 9 هزار صنایع دستی بازگردانی شده و موزه جهت نوسازی نیاز مالی دارد.

متأسفانه صدها اثر از هزاران صنایع دستی موزه و مجسمه‌ها در دوران جنگ با داعش به خارج از کشور قاچاق شده است.