جابجایی محموله جدید بمب شیمیایی توسط جبهه النصره

ائتلاف تروریستی «هیئة تحریر الشام» (هتش) –که جبهه النصره رکن اصلی تشکیل دهنده آن است- بار دیگر دست به انتقال مواد شیمیایی در شمال سوریه زده است.

خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که تحریر الشام این بار یک محموله جدید «از مواد شیمیایی سمی را با تدابیر امنیتی شدید، از شهر الدانا واقع در شمال ادلب را به یک مکان نامعلوم در استان انتقال داده است».

منابع آگاه از ریف ادلب اعلام کردند که این محموله مواد شیمایی شامل پنج کپسول گاز کلر بوده است.

این منابع تأکید کردند که تحریر الشام بامداد شنبه گذشته این کپسول‌ها را از یکی از انبارهای خود در شهر الدانا خارج کرده است.

به گفته منابع مذکور، النصره اجرای این عملیات انتقال را بر عهده عناصر خارجی خود گذاشت و اجازه نداد که عناصر سوری این گروه در این عملیات شرکت داشته باشند.

عناصر سوری النصر همچنین اجازه نداشتند که بدانند مقصد این محموله‌های مواد شیمیایی کجاست.

به گزارش اسپوتنیک، از زمان عقد توافق «سوچی» بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه بر سر شهر ادلب سوریه، النصره، داعش و سایر گروههای تروریستی خارجی را به مواد شیمیایی سمی در جبهه‌های مختلف استان ادلب و به ویژه در اطراف منطقه «عاری از سلاح» مجهز کرده است.

در واقع النصره از توافق آتش‌بس که در منطقه عاری از سلاح برقرار شده است، سوء استفاده می‌کند و خود را برای انجام حملات شیمیایی آماده می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، عناصر تروریستی موسوم به «کلاه سفیدها» با النصره همکاری داشته و محموله‌های کلر و سارین را در مناطق مختلف منطقه عاری از سلاح تحت اختیار سایر گروههای تروریستی حاضر در ریفهای شمال و شمال غربی حماه، ریف شمال شرق ادلب واقع در مرزهای اداری با استان حلب و ریف شمال شرق استان لاذقیه قرار داده‌اند.

کلاه سفیدها یک گروه تروریستی است که از سال 2013 در سوریه نقش زیادی در حمایت از تروریست‌ها دارد. این گروه که توسط انگلیس و آمریکا حمایت مالی می‌شود، مدعی کمک به افراد غیر نظامی در سوریه است.

کلاه سفیدها و عناصر النصره از این طریق، ابزارهای لجستیکی خود را برای انجام حملات ساختگی شیمیایی در جبهه‌های مختلف حلب، حماه و ادلب در اختیار دارند تا به محض هر گونه تحرک ارتش سوریه از این سلاح استفاده و ارتش سوریه را متهم کنند.

در همین راستا، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) 26 آبان ماه جاری گزارش داد که تروریستها قصد دارند از هر مناطق اطراف منطقه عاری از سلاح که ارتش سوریه به حملات آنان پاسخ می‌دهد، دست به حمله شیمیایی بزنند تا بتوانند موجب مداخله غربی شوند تا خود را با این ترفند نجات دهند(جزئیات بیشتر).

بر اساس توافق سوچی، مقرر شد که یک منطقه حائل و عاری از سلاح به عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در بین خطوط تماس ارتش سوریه و افراد مسلح در شمال غرب سوریه ایجاد شود و گروه‌های مسلح و ارتش سوریه از این مناطق عقب نشینی کرده و تنها نیروهای روسی و تُرک در آن مستقر شوند.

بر اساس این توافق قرار بود در مرحله نخست یک منطقه عاری از سلاح در اطراف شهر ادلب ایجاد شود. در مرحله دوم نیز باید سلاح سنگین جمع‌آوری می‌شد و در مرحله بعد نهادهای دولتی سوریه پیش از پایان سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز می‌کردند.

ترکیه که در اجرای این توافق متعهد شده بود که تروریستها را از این منطقه خارج کند، هنوز نتوانسته است به تعهد خود عمل کند؛ زیرا تروریستها باید تا 23 مهر ماه از این منطقه خارج می‌شدند، که این اتفاق رخ نداد.