سیا رنگ گربه اطراف کنسولگری عربستان را هم می‌داند

نعمان کورتولموش، معاون رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه امروز (چهارشنبه) با رد بیانیه شب گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، آن را بیانیه‌ای «مضحک» خواند.

وی گفت: برای یک نهاد اطلاعاتی مانند سازمان سیا که حتی رنگ پوست گربه‌ا‌ی که در اطراف باغ کنسولگری عربستان می‌چرخد، را می‌داند غیرممکن است که نداند چه کسی دستور قتل (خاشقجی) را صادر کرده است. این مساله نه برای افکار عمومی آمریکا و نه برای افکار عمومی جهان قابل باور نیست.

ترکیه، آمریکا را متهم به چشم‌پوشی نسبت به قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا شب گذشته با صدور بیانیه‌ای اذعان کرد: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی احتمالا از تصمیم به قتل جمال خاشقجی اطلاع داشته است، ولی ما بر ادامه شراکت خود با عربستان سعودی به منظور حفظ منافع آمریکا و اسرائیل مصمم هستیم.

در ادامه بیانیه دونالد ترامپ آمده است: اگر توافقات فروش سلاح با عربستان را لغو کنیم، این کار به نفع روسیه و چین خواهد بود. پس از سفر سال گذشته من به عربستان سعودی، آنها با سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد دلاری در ایالات متحده موافقت کردند. این یک رکورد است و هزاران شغل در آمریکا ایجاد می‌کند. ترامپ همچنین در این بیانیه افزود: کنگره می‌تواند در برخورد با پرونده خاشقجی روند دیگری را پیش بگیرد، ولی من تصمیماتی را اتخاذ خواهم کرد که مطابق با امنیت ملی ما باشد.

بیانیه رئیس جمهور آمریکا در حالی منتشر شد که اخیرا منابع ترکیه‌ای گزارش دادند سازمان سیا چند روز پیش رسماً به دولت ترکیه اطلاع داده  که مقامات این سازمان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که  ولیعهد سعودی، آمر اصلی قتل جمال خاشقجی است. پیش از این نیز واشنگتن‌ پست به نقل از منابع آگاه  اعلام کرده بود سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) پس از بررسی مستندات، با اطمینان بالا به این جمع‌بندی رسیده که بن سلمان شخصا دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.