دردسرهای برگزیت برای بریتانیا

طبق تحلیل بنچ‌مارک‌های اقتصادی که توسط تعدادی از ادارات دولتی انجام شده، تحت همه سناریو‌های ممکن برگزیت، در ۱۵ سال آینده اقتصاد انگلیس به شدت آسیب خواهد دید؛ به این معنا که در شرایطی که برگزیت بدون توافق تجاری انجام شود، اقتصاد انگلیس ۷.۷ درصد کوچکتر خواهد شد.

مقامات لندن، سناریو‌های احتمالی متعددی را مدل‌سازی کردند و وزیر کشور، فیلیپ هموند، می‌گوید اگر شما به این رویداد به طور خالص از لحاظ اقتصادی بنگرید. در همه این سناریوها، انگلستان پس از برگزیت وضعیت بدتری خواهد داشت. البته هیچ کدام از این سناریوها، توافقی را که نخست‌وزیر ترزا می، با اتحادیه اروپا به دست آورده است، دنبال نمی‌کنند.

طبق سناریویی که در آن موانع غیرتعرفه‌ای ۵۰ درصد بالاتر باشند، رشد اقتصادی انگلیس تا سال ۲۰۳۵/۲۰۳۶ حدود ۲.۱ درصد افت خواهد کرد.

سناریوی اتحادی ای‌ای‌اِی و نروژ، باعث می‌شود اقتصاد انگلیس در ۱۵ سال آینده ۱.۴ درصد آب برود؛ این درحالی است که تحت توافقی به سبک کانادا، که بوریس جانسون و دیوید دیویس طرفدار آن هستند، اقتصاد انگلیس در این بازه ۴.۹ درصد افت خواهد کرد.

تمام این سناریو‌ها با فرض این است که قوانین مهاجرتی اتحادیه اروپا، پس از جدایی انگلیس، دست‌نخورده باقی بمانند و انگلیس در به امضا رساندن توافقات تجاری با آمریکا و سایر اقتصاد‌های مهم غیر از اتحادیه اروپا، مانند چین، هند و استرالیا، موفق باشد. اگر قوانین مهاجرتی سخت‌گیرانه‌تر شوند و باعث شوند هیچ مهاجرتی از اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا به انگلیس صورت نگیرد، نرخ رشد اقتصادی تا سال ۲۰۳۵/۲۰۳۶ حدود ۱.۸ درصد افت می‌کند.

اما وزیر برگزیت سابق، دیوید دیویس، گفت که پیش‌بینی‌های قبلی خزانه‌داری این کشور تقریبا هیچ‌وقت درست از آب درنیامده‌اند و اغلب به شدت غلط بوده‌اند؛ پیش‌بینی‌هایی که نشان می‌داد پس از رای‌گیری برگزیت، در طول ۱۸ ماه اقتصاد انگلیس ۲.۱ درصد آب خواهد رفت، کاملا بی‌اساس بودند و در واقع اقتصاد انگلیس در آن بازه ۲.۸ درصد هم رشد کرد.