وزیر خزانه داری پیشین آمریکا از سیاست‌های اقتصادی ترامپ

جک لو گفت: «ما شاهد سیاست‌های اقتصادی هستیم که ادامه رشد اقتصادی را مختل و کند می‌کنند. ما شاهد جنگ‌های تجاری هستیم که مشکل ساز هستند.»

وی افزود: «من شاهد سیاست‌های اقتصادی هستم که سبب اختلال و کندی اقتصاد ما شده اند. اگر شما نگاهی به کسری بودجه و بدهی چندین تریلیون دلاری آمریکا بیندازید، می‌بینید وضعیت روز به روز بدتر می‌شود. ما شاهد اتخاذ سیاست‌هایی هستیم که میزان بدهی صددرصد میزان تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد و روز به روز هم این نرخ با سرعت زیادتر می‌شود. این به عنوان یک مانع بر سر رشد اقتصادی کشور است.

برای این موضوع چندین دلیل وجود دارد. اول از همه اینکه شما می‌دانید زمانی که فرآیند اقتصادی کشور متوقف شود آنگاه دولت باید وارد عمل شود. اگر شما پیشتر تمامی منابع مالی سالیانه خود را هزینه کرده باشید آنگاه دیگر منبع مالی در اختیار ندارید که به این وضعیت پایان دهید. دوم اینکه هزینه‌های ناشی از بالا رفتن بدهی کشور بر دیگر بخش‌ها و از جمله بخش سرمایه گذاری فشار قابل توجهی را وارد می‌کند. از طرف دیگر بخش‌های دیگر از جمله بخش زیرساخت‌ها و تحقیقات از این موضوع آسیب زیادی می‌بینند و نمی‌توانند در آینده کارایی لازم را برای کاهش بدهی داشته باشند.»

لو در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه که پرسید: «چه خطراتی بازار سهام آمریکا را تهدید می‌کند»، گفت: «به نظرم بازار سهام آمریکا برخلاف آنچه که گفته می‌شود با مخاطرات زیادی نسبت به دیگر بازار‌های سهام در جهان روبرو است. ما شاهد سخنانی درباره رونق بازار سهام و ظرفیت‌های آن هستیم، اما در عمل شاهد وضعیت مخالف آن هستیم. آنچه در بازار سهام آمریکا مطرح است قیمت ارزش سهام است و هیچ توجهی به نحوه رسیدن به این قیمت نمی‌شود. همیشه تمامی توجه‌ها به ارزش دلار بوده است. به نظرم در آینده با این سیاست‌های اقتصادی هزینه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد، نرخ بهره بانکی افزایش پیدا خواهد کرد و ما شاهد شکاف بین آمریکا و دیگر قدرت‌های اقتصادی در جهان خواهیم بود.»

وزیر پیشین خزانه داری آمریکا در ادامه گفت: «این نتیجه سیاست‌های نادرست بانک مرکزی آمریکا در دولت کنونی آمریکا است. من از این موضوع بیم دارم دولت آمریکا نتواند در کوتاه مدت سیاست اقتصادی موثری برای حل مشکل کسری بودجه خود پیدا کند و با مشکل روبرو شود. به نظرم درست‌ترین کار این است که اگر شما نگران کسری تجاری و هزینه‌های خود هستید آنگاه باید روابط تجاری خود را با کشور‌های دیگر افزایش دهید. با توجه به وضعیت تنش زای کنونی بین آمریکا و دیگر قدرت‌های اقتصادی جهان وضعیت روز به روز بدتر خواهد شد، زیرا کسری بودجه سبب خواهد شد که میزان سرمایه گذاری در کشور ما به شدت کاهش پیدا کند.»