فیس‌بوک ذات خود را نشان داد

فیسبوک که پیش از این به دلیل رفتارهای دوگانه در حذف صفحات فعالان و روزنامه‌نگاران مستقل فلسطینی به دستور گرفتن از رژیم صهیونیستی و آمریکا متهم شده با بسنده کردن به تعلیق 24 ساعته حساب کاربری پسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، علی‌رغم توهین نژادپرستانه او به مسلمان‌ها، به شائبه‌ها در این باره قوت بخشید.

«یائیر نتانیاهو»، پسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پنجشنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر به مسلمان‌ها توهین کرده و خواستار خروج آنها از اراضی اشغالی فلسطین شده بود. او نوشت: «می‌دانید فقط کجا حمله‌ای اتفاق نمی‌افتد؟ در ایسلند و ژاپن که بر حسب اتفاق، مسلمانی در آنجا زندگی نمی‌کند.»

او در پیامی دیگر در فیسبوک نوشت فقط دو راه حل برای صلح وجود دارد: «یا تمام یهودی‌ها [اسرائیل] را ترک کند و یا تمام مسلمان‌ها از آن خارج شوند.» پسر 27 ساله نتانیاهو نوشت: «من راهکار دوم را ترجیح می‌دهم.»

فیسبوک، علی‌رغم این توهین نژادپرستانه تنها برای 24 ساعت حساب کاربری یائیر را معلق کرد.

استانداردهای دوگانه

روزنامه‌نگاران و فعالان فلسطینی از مدت‌ها پیش از رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر بابت استانداردهای دوگانه در برخورد با مسائل مربوط به اسرائیل و فلسطین انتقاد کرده‌اند. سال گذشته پایگاه افشاگر اینترسپت فاش کرد فیسبوک بنا به درخواست رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا محتواهای کاربران را سانسور کرده و یا حساب‌های کاربری آنها را مسدود می‌کند.

اردیبهشت‌ماه سال جاری، ده‌ها نفر از روزنامه‌نگاران فلسطینی در اعتراض به سیاست‌های فیسبوک در حذف صفحات فلسطینی‌ها مقابل دفتر سازمان ملل در غزه اعتراض کردند.

سلما معروف، سخنگوی حماس در آن زمان گفت: «فیسبوک سال گذشته تقریباً حساب کاربری 200 فلسطینی را مسدود کرد و از آغاز سال 2018 هم به بهانه‌های واهی حساب 100 نفر دیگر را مسدود کرده است.»

او همچنین گفت که حدود 20 درصد از صفحات فیسبوک آشکارا کاربران را به خشونت علیه فلسطینی‌ها تحریک می‌کنند در حالی که هیچ برخورداری با آنها صورت نمی‌گیرد.

ماه آوریل، «مرکز عربی پیشبرد رسانه‌های اجتماعی» گفت واحد سایبری کابینه رژیم صهیونیستی رسماً اعلام کرده فیسبوک در سال 2017 80 درصد از موارد درخواستی این رژیم برای حذف محتواها و صفحات مربوط به فلسطینی‌ها را پذیرفته است.