آل‌سعود انتظار آمریکایی‌ها را برآورده نکرد

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه (به وقت تهران) گفت با وجود اعلام آغاز روند محاکمه متهمین به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، سعودی‌ها هنوز هیچ توضیح قابل قبولی در مورد قتل خاشقچی ارائه نکرده‌اند.

اظهارات این مقام دولت آمریکا در حالی مطرح می‌شود که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا قرار است این هفته برای دیدار با مقام‌های سعودی به ریاض سفر کند. به گفته این مقام ارشد که در مورد جزئیات سفر پامپئو به منطقه با خبرنگاران صحبت می‌کرد، وزیر خارجه آمریکا در این سفر بر لزوم شفاف‌سازی در مورد جزئیات این قتل تأکید می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقام دولت آمریکا با بیان اینکه سعودی‌ها باید «روایتی قابل قبول» در مورد این حادثه ارائه کنند، گفته است: «فکر نمی‌کنم که از دید ماه، روایتی که از سوی سعودی‌ها یا این روند حقوقی مطرح شده، به حد [لازم] قابل قبول بودن و حسابرسی رسیده باشد.»

به گفته وی، پامپئو از سعودی‌ها خواهد خواست که هم طراحان و هم عاملان این قتل شناسایی شده و مجازات شوند.

خاشقچی که یک روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی بود، مهر ماه امسال برای انجام امور اداری وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، اما دیگر هرگز زنده از این ساختمان خارج نشد. اطلاعاتی که بعدا منتشر شد، نشان داد یک تیم ترور سعودی وی را در کنسولگری به قتل رسانده و تکه تکه کرده است.

سعودی‌ها در ابتدا اطلاع از وضع خاشقچی را منکر شدند، سپس اعلام کردند که او در جریان یک درگیری و به صورت اتفاقی جانش را از دست داده است. در پی فشار رسانه‌ها، ریاض بالاخره به قتل و تکه تکه شدن خاشقچی اعتراف کرد، اما این قتل را «عملیاتی خودسرانه» خواند.

این در حالی است که آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در گزارشی محرمانه بن‌سلمان را آمر قتل معرفی کرده است. دولت ترکیه هم می‌گوید دستور این قتل از بالاترین سطح حکومت سعودی صادر شده است. با این وجود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که رابطه‌ای نزدیک به ریاض برقرار کرده، ماه گذشته گفت با وجود گزارش سیا و درخواست سناتورها برای محکوم کردن بن‌سلمان، همچنان از ولی‌عهد سعودی حمایت می‌کند. ترامپ همچنین چند بار اشاره کرده که خاشقچی شهروند آمریکا نبوده و واشنگتن در قبال وی مسئول نیست.