سومالی با بازگشت فرستاده سازمان ملل مخالفت کرد

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز جمعه (دیروز) با «محمد عبدالله محمد» رئیس‌جمهور سومالی تلفنی گفت‌وگو کرد تا نظر وی درباره اخراج فرستاده سازمان ملل از موگادیشو را تغییر دهد.

این دومین تماس تلفنی گوترش با محمد عبدالله محمد طی سه روز گذشته بود اما محمد عبدالله بر مخالفت خود با بازگشت «نیکولاس هایسوم» فرستاده سازمان ملل به موگادیشو تأکید کرد و او را «عنصری نامطلوب» خواند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، «فرحان حق» سخنگوی سازمان ملل نیز روز جمعه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت در پشت درهای بسته به منظور بررسی موضوع اخراج فرستاده این سازمان از سومالی شد.

فرحان حق گفت که گوترش بشدت از تصمیم سومالی ابراز تأسف می‌کند اما قصد دارد فرستاده جدیدی تعیین کند.

وزارت خارجه سومالی روز چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که «نیکلاس هایسوم» فرستاده ویژه سازمان ملل «عنصری نامطلوب» است و از وی خواست تا سومالی را ترک کند.

در بیانیه وزارت خارجه سومالی آمده بود که نیکلاس هایسوم در امور دولت سومالی دخالت می‌کند.

وبگاه «الصومال الجدید» گزارش داد که این تصمیم وزارت خارجه سومالی به دلیل صدور گزارش دفتر این سازمان که نقض آشکار استقلال سومالی و سلطه آن است، اتخاذ شده است.

فرستاده سازمان ملل در سومالی اخیرا در گزارشی به وزارت امنیت این کشور خواستار ارائه توضیحات درباره خشونت‌های شهر بیدوا مرکز ایالت جنوب غربی سومالی در دسامبر گذشته شده و اقدامات نیروهای امنیتی را نقض حقوق بشر خوانده بود.