رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی انتخاب شد

نتانیاهو و کوخاوی سپس از چندین مکان از جمله دیوار براق در قدس اشغالی بازدید کرده و به منظور انجام مراسمی کوتاه و مختصر راهی مقر اقامت "روون ریولین" رئیس رژیم صهیونیستی شدند.

کوخاوی بیست و دومین رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی است که جانشین گادی آیزنکوت شد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص سه شنبه به تشریح ابعاد مختلف اخلاقی شخصیت رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی و صاحب نظریه "کشتار هدفمند" و "تفکر ویرانگر" پرداخت که باید به شدت رفتار و اخلاق وی تحت نظر قرار گیرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، "ایگیل لیوی" در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص خاطرنشان کرد که انتصاب روسای ستاد مشترک ارتش صهیونیستی بدون بررسی عمیق سابقه و پیشینه این افراد صورت می‌گیرد و انتصاب آویو کوخاوی هم از این قاعده مستثنی نیست اما می‌توان دو حادثه روی داده در گذشته کوخاوی را برای شناخت شخصیت وی مورد بررسی قرار داد.

در جریان عملیات "دیوار بازدارنده" در سال ۲۰۰۲ در کرانه باختری، کوخاوی به عنوان فرمانده تیپ چتربازها فعالیت می‌کرد که بر اردوگاه آوارگان فلسطینی "بلاطه" در نابلس سلطه پیدا کرد و نقطه بارز درباره این عملیات این بود که نظامان صهیونیست از طریق دیوارها جلو می‌رفتند و این بدین معناست که نظامیان صهیونیست برای ورود به منازل فلسطینیان از طریق کوچه‌های خطرناک این اردوگاه وارد عمل نمی‌شدند، بلکه از طریق دیوارهایی که قبلا توسط بلدوزرها ویران شده بودند، وارد این منازل می‌شدند.

این پیشینه باعث بروز سه ویژگی در شخصیت کوخاوی می‌شود؛ نخست: تاکتیک خصمانه وی که صدها منزل خانواده‌های فلسطینی را تخریب کرده و اقدام به کشتار گسترده فلسطینیان کرد.

در ادامه این مطلب آمده است که ژنرال کوخاوی ۵۵ ساله بیست و دومین رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی مدت زمان اجرای عملیات دیوار بازدارنده را طولانی‌تر کرد و با وجود دستاوردهای نظامی مشخص ارتش صهیونیستی در جریان این عملیات، نمی‌توان تبعات و پیامدهای آن و به ویژه افزایش نفرت فلسطینیان از اسرائیل را به درستی برآورد کرد.

اما ویژگی دوم عضویت کوخاوی و همکارانش در پژوهشکده مطالعاتی "دکترین جنگ" است که نقش زیادی در ادبیات مبهم فرماندهان ارتش صهیونیستی در زمان جنگ دوم لبنان؛ یا همان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ داشت؛ به طوری که کوخاوی طراح اصلی ایده تخریب و کشتار هدفمند در اردوگاه بلاطه بود.

هاآرتص همچنین تاکید کرده است که کوخاوی با الهام گرفتن از یک فلسفه افراطی گرایانه فرانسوی موسوم به "جغرافیای معکوس"، تفسیر مورد قبول درباره نظام شهرنشینی را رد کرد تا ایده حرکت بر روی دیوارها را توجیه کند.

این روزنامه می‌آورد که ژنرال کوخاوی به استفاده از خشونت مشروعیت ویژه‌ای بخشید که به موجب آن، نظامیان صهیونیست تنها مناطق مسکونی را تخریب و افراد مسلح را نمی کشتند، بلکه فضای شهرنشینی را دوباره تفسیر می‌کردند.

علاوه بر این، از تاکتیک جدید به عنوان ابتکاری برای نوگرایی و اصالت و عدم پذیرش مسلمات یاد شده است اما تفکر اصلی هنوز پیاده نشده است و به گفته هاآرتص، اصالت به معنای خویشتن داری از ضربه زدن به ساکنان در صورت وجود اراده استفاده از آنها برای تاسیس نظام سیاسی جدید است.

درباره صفت سوم هم آمده است که این ویژگی به تهدید کوخاوی علیه "ایال وایتزمن" مهندس معماری ارتباط دارد؛ چرا که کوخاوی در مرحله پس از جنگ سال ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی علیه لبنان، نسبت به انتشار مقاله وایتزمن که آماده انتشار در مجله نظریه و نقد بود، تهدید کرده بود که در صورت انتشار این مقاله، از وی به خاطر تخریب وجهه شکایت خواهد کرد اما نه این مقاله منتشر شد و نه کوخاوی شکایتی از وایتزمن کرد.

هاآرتص خاطرنشان کرده است تهدید یک مجله آکادمیک اقدام بی‌سابقه‌ای بود که نشانگر نگاه تنگ نظرانه و غیرقابل قبول کوخاوی نسبت به آزادی بیان در عرصه نظارت بر ارتش صهیونیستی و انتقاد ناپذیر بودن وی است.

این روزنامه صهیونیستی ابراز امیدواری کرده است که با گذشت بیش از یک دهه، ایده توسل به قدرت توسط رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی نظم بیشتری به خود گرفته باشد و وی به این نتیجه رسیده باشد که نوگرایی باید در عرصه عمل صورت گیرد و نه در زبان و بیانات شفاهی، علاوه بر این، وی باید یاد گرفته باشد که انتقاد پذیر باشد و درک و فهمش را نسبت به اصل مساله نظارت دموکراتیک بر ارتش توسعه داده باشد.

هاآرتص در پایان تاکید کرده است که رسانه‌ها و سازمان‌های مدنی و آکادمیک باید برای اطمینان از حصول این تغییرات در رفتار کوخاوی، عملکرد رئیس جدید ستاد مشترک ارتش صهیونیستی را زیر نظر بگیرند.