عباس درخواست عضویت کامل فلسطینی در سازمان ملل را مطرح نکرده است

ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین در جمع خبرنگاران اعلام کرد که وزارت خارجه فلسطین برای طرح درخواست برای عضویت کامل خود در سازمان ملل آماده می‌شود.

مالکی گفت: ما می‌دانیم که با وتوی آمریکا مواجه خواهیم شد اما این امر مانع از آن نمی‌شود که ما درخواست خود برای عضویت کامل را مطرح نکنیم.

وزیر خارجه فلسطین در ادامه اظهار کرد: فلسطینی‌ها همزمان با تلاش‌هایشان برای ارائه درخواست عضویت کامل سازمان ملل طی چند هفته آتی، طرح خود برای جلب حمایت در شورای امنیت را آغاز خواهند کرد.

در حال حاضر فلسطینی‌ها به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل حضور دارند و در صورتی که عضویت کامل این سازمان را به دست آورند، به منزله این است که کشورشان از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود.

براساس گزارش روزنامه رای الیوم، هر کشوری که بخواهد به عضویت سازمان ملل درآید، ابتدا باید موافقت شورای امنیت را به دست آورد، البته پیش از آنکه در این مورد در مجمع عمومی سازمان ملل تصمیمی گرفته شود، آمریکا در شورای امنیت حق وتو دارد و می‌تواند آن را نقض کند.

در مقابل استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و مونیکا گرایلی، سخنگوی ماریا فرناندا اسپینوزا، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در دو کنفرانس مطبوعاتی که در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، اینکه محمود عباس درخواست رسمی به گوترش یا اسپینوزا در این خصوص داده باشد را  تکذیب کردند.

دوجاریک گفت: در دیدار روز دوشنبه عباس با گوترش درباره این مساله صحبتی نشد.

او افزود: عباس در دیدار با گوترش هیچ‌گونه سندی در ارتباط با این درخواست ارائه نکرد، دیدار خوب و صمیمی بود اما هیچ‌گونه سندی در این مورد ارائه نشد.

گرایلی نیز اظهار کرد: دیدار عباس و اسپینوزا بیش از یک ساعت طول کشید و مساله گروه ۷۷ و چین محور این گفت‌وگو بود، در این نشست هرگز درباره مساله عضویت فلسطین در سازمان ملل گفت‌وگو نشد.