اظهارات نماینده فلسطین در سازمان ملل درباره آمریکا

ریاض منصور در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی الحدث درباره اهمیت شکست قطعنامه آمریکا علیه حماس در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: قطعنامه آمریکا در واقع قطعنامه‌ای علیه ملت فلسطین و تلاش برای تروریستی خواندن مبارزه ملی این ملت برای دستیابی به حقوق ملی و مشروع خود و معرفی آن به عنوان مسئله‌ای امنیتی در ارتباط با موجودیت اسرائیل است. ما اهداف این قطعنامه را کاملا رد می‌کنیم چرا که جامعه جهانی مدت زمانی طولانی است با صدور قطعنامه‌های مرتبط با موضوع فلسطین به این اجماع رسیده است که مسئله فلسطین یک مسئله ملی است و ملت فلسطین حق دارد سرنوشت خود را تعیین کند، کشوری مستقل داشته باشد و یک راه حل عادلانه را در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل برای موضوع آوارگان درخواست کند.

وی افزود: یک جنبه دیگر از قطعنامه آمریکا که به ظاهر پاک به نظر می‌رسد، ولی در باطن خبیث و خطرناک است، تلاش دولت آمریکا برای از بین بردن اجماع جامعه جهانی در مورد راهکار‌های حل و فصل مسئله فلسطین است، اجماعی که انعکاس آن، قطعنامه اصلاحی بولیوی بود که از سوی ایرلند و به نمایندگی از کشور‌های اروپایی در مجمع عمومی به رأی گذاشته و حائز اکثریت آرا شد. بر این اساس همه ما باید تمام تلاش خود را به کار گیریم و اجازه ندهیم قطعنامه خبیث آمریکا به اهدافش برسد، چرا که موفقیت آن به معنای آغاز تحرک دولت آمریکا برای از میان برداشتن سازمان ملل و قطعنامه‌های آن به عنوان آخرین موانع بر سر راه معامله قرن و تحمیل افکار ترامپ بر جامعه جهانی به جای هر گونه راه حل منصفانه و عادلانه است.

ریاض منصور در ادامه در مورد اقدامات احتمالی آمریکا پس از شکست در مجمع عمومی گفت: این اولین باری نیست که ملت فلسطین در معرض چنین حمله‌ای قرار می‌گیریم. آمریکا و همراهانش به دنبال نقاط ضعفی هستند که معتقدند می‌توانند از آن استفاده کنند و اجماع بین المللی را از بین ببرند، از این رو دوستان اروپایی ما با همراهی و موافقت با قطعنامه آمریکا و به بهانه‌های نادرست، مرتکب اشتباه بزرگی شدند. میزان آرای تأیید کننده قطعنامه آمریکا تا حدودی بالا بود، ولی ما همه ابزار‌های دیپلماتیک، قانونی و اجرایی را در پیش گرفتیم و با دوستان خود رایزنی کردیم و موفق شدیم تصویب قطعنامه را به کسب دو سوم آرا منوط کنیم و بر این اساس باعث شکست قطعنامه آمریکایی شدیم. آمریکا بار دیگر نیز تلاش خواهد کرد و ما باید از گذشته پند بگیریم. در روز‌ها و هفته‌های آینده تحول اخیر مجمع عمومی را بیشتر تجزیه و تحلیل خواهیم کرد تا از چنین حملاتی که بار‌ها تکرار خواهد شد در امان باشیم.

نماینده فلسطین در مورد انتقاد‌ها از سخنان نماینده عربستان در سازمان ملل در محکومیت شلیک موشک از نوار غزه به سوی اراضی اشغالی گفت: موضع ما واضح است و مخالف هرگونه اقدام از سوی هر طرفی و تحت هر شرایطی هستیم که منجر به هدف قرار گرفتن اماکن غیرنظامی شود و به غیرنظامیان آسیبی برساند. ما بند‌هایی را به هشت قطعنامه مرتبط با مسئله فلسطین که به تأیید همه کشور‌های عربی و اسلامی رسید اضافه کرده ایم مبنی بر اینکه هر گونه اقدام خشونت بار رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و حمله به غیر نظامیان را محکوم می‌کنیم و از سوی دیگر هدف قرار گرفتن غیرنظامیان اسرائیلی از سوی نوار غزه را نیز محکوم می‌کنیم. ما معتقدیم منبع قدرت اصلی ما، دفاع از قوانین بین المللی است و این قوانین از ما در قالب قطعنامه‌های سازمان ملل حمایت و دفاع می‌کند و از این رو امیدواریم همگان از این نکته پند و عبرت بگیرند که با هدف قرار دادن غیر نظامیان به مخالفت با این قوانین برنخیزند.

ریاض منصور در پایان همچنین افزود: من مطمئنم ملت فلسطین و همه گروه‌ها و نیرو‌های وابسته به آن که به حق برای کسب حقوق ملی، پایان اشغالگری و زندگی باکرامت و آزاد در سرزمین خود مبارزه می‌کنند، از گذشته درس گرفته اند و در دامی که برای آنان گسترده شده است گرفتار نمی‌شوند. مبارزه ما عادلانه است و قوانین بین المللی به مقاومت و مبارزه قانونی حق می‌دهد، ولی در عین حال به ما اجازه نمی‌دهد غیر نظامیان را هدف قرار دهیم. افکار عمومی ملت فلسطین و گروه‌های فلسطینی درک می‌کند که مقاومت در مقابل نظامیان و سازمان اطلاعاتی و نهاد‌های نظامی و سرکوبگر رژیم اشغالگر حق ماست، ولی باید از هدف قرار دادن غیرنظامیان خودداری کنیم تا بتوانیم با استناد به یک قدرت اخلاقی با ارزش، رژیم اشغالگر صهیونیستی را که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند رسوا کنیم و جهان آن را به خاطر این اقدامات محکوم کند.