سرزنش ترکیه ای ها/چرا طلاهایتان را در کشورهای غربی ذخیره کردید؟

«یونس سونر» نائب رئیس حزب وطن ترکیه معتقد است دولت ونزوئلا باید بخش عمده‌ای از ذخایر طلای خود را به جای ارسال به کشور‌های غربی، در کشور‌های دوست و متحد خود ذخیره می‌کرد.

او گفت: مقامات ونزوئلا برای تضمین ثبات اجتماعی، امنیت و توسعه اقتصادی بهتر بود طلای خود را در کشور‌های دوست و متحد همچون ترکیه ذخیره می‌کردند.

سونر در حالی چنین پیشنهادی داده است که پاییز گذشته مقامات ونزوئلا تصمیم گرفتند چندین تُن طلا برای پالایش به ترکیه ارسال کنند.

این مقام ترک بر این باور است فشار‌هایی که غرب با اعمال تحریم و کودتا بر ونزوئلا وارد می‌کند در نهایت به شکست خواهد انجامید.

وی گفت: تلاش برای کودتا [در ونزوئلا] موفقیت آمیز نخواهد بود، زیرا نماینده اپوزیسیون که مورد حمایت آمریکا نیز است قادر به تشکیل یک دولت مناسب برای ونزوئلا نیست.

سونر اظهار داشت خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا، از طرح فکری جامعی برخوردار نیست و آمریکا نیز به این موضوع واقف است، ولی واشنگتن تلاش می‌کند از این شرایط برای کسب امتیازات انحصاری از دولت مادورو استفاده کند.

ونزوئلا با تهدید یک کودتای حمایت شده از سوی آمریکا و کشور‌های اروپایی مواجه است و در برابر فشار‌های اقتصادی آن‌ها که تهدیدی برای ذخایر طلای این کشور نیز است، مقاومت می‌کند.

پایگاه اینترنتی بلومبرگ به نقل از برخی منابع نامشخص اعلام کرد بانک مرکزی انگلیس درخواست نیکلاس مادورو برای بازگرداندن طلا‌های این کشور به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار را رد و دسترسی به آن را برای کاراکاس مسدود کرده است. به گفته این منبع، تصمیم بانک مرکزی انگلیس به تاثیر از چندین مقام ارشد آمریکایی از جمله مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده است.