4 ماه از قتل خاشقجی می‌گذرد اما...

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در گزارشی به بررسی سفر یک مقام سازمان ملل به ترکیه در رابطه با قتل جمال خاشقجی پرداخت.

به گزارش این شبکه تلویزیونی، در ابتدا مجری شبکه گفت: چهار ماه از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول می‌گذرد. جسد وی تاکنون پیدا نشده است. گزارشگر ویژه سازمان ملل در ترکیه حضور دارد. او تحقیقات مستقلی را انجام داد. خاشقجی آخرین بار در دوم ماه اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول مشاهده شد. او هرگز ساختمان کنسولگری را ترک نکرد. مقامات عربستان سعودی شماری از اتباع این کشور را به خاطر این قتل متهم کردند. مقامات ترکیه می‌خواهند فردی که دستور قتل را داده است به دست عدالت سپرده شود.

در ادامه خبرنگار این شبکه تلویزیونی از ترکیه گزارش داد: انیِس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقضایی به دیدار یک هفته‌ای خود از ترکیه پایان داد. او با وزیر خارجه و مقامات اطلاعاتی ترکیه دیدار کرد. او با دادستان کل ترکیه و فردی که در رأس تحقیقات درباره قتل خاشقجی است، دیدار کرد. او همچنین با دوستان و همچنین نامزد جمال خاشقجی دیدار کرد. او تلاش کرد تصویری از آنچه که روی داده است برای خود ترسیم کند. هنوز معلوم نیست آیا او به نوار صوتی مربوط به قتل خاشقجی دسترسی پیدا کرده است یا نه. هنوز معلوم نیست که آیا او به شواهد پزشکی قانونی دست یافته است یا نه.

وی افزود: ما می‌دانیم که او در چند روز آینده بیانیه‌ای را در رسانه‌ها منتشر خواهد کرد. ما انتظار انتشار یک گزارش کامل را هم از این گزارشگر ویژه سازمان ملل در ماه ژوئن به شورای حقوق بشر سازمان ملل داریم. به نظرم این موضوع مهمی است زیرا این گزارش در زمانی به این شورا داده می‌شود که به نظر می‌رسد بیشتر کشور‌ها در حال عادی سازی روابط خود با عربستان سعودی هستند. گزارش وی در این زمان می‌تواند در تصمیم بسیاری از کشور‌ها برای عادی سازی روابط با عربستان تاثیر بگذارد.

این خبرنگار تاکید کرد: به نظر می‌رسد وی در گزارش خود به شورای حقوق بشر خواهان اقدام جدی سازمان ملل درباره این موضوع شود. عربستان سعودی در چهارماه اخیر فقط اعلام کرده است که یازده نفر را بازداشت و محاکمه کرده است که پنج نفر از آن‌ها به اعدام محکوم شده‌اند. ما نمی‌دانیم که آن‌ها چه افرادی هستند ما نمی‌دانیم که چه فردی دستور قتل را داده است. مهمتر از همه اینکه هنوز جسد جمال خاشقجی پیدا نشده است.