رمزگشایی وزیرخارجه ترکیه از نقش غرب در پرونده خاشقجی

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، اعلام کرد کشور‌های غربی که مدعی حمایت از حقوق‌بشر هستند، تلاش می‌کنند جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی را در ازای پول و داد و ستد‌های اسلحه، در پرده‌ای از ابهام نگه دارند.

مولود چاووش اوغلو گفت: مقامات سعودی مجبور هستند به لطف سیاست‌های شفافی که ترکیه آن‌ها را پیگیری می‌کند، مسئولیت این جنایت را بپذیرند.

او با مطرح کردن چندین پرسش صحبت‌هایش را ادامه داد: اما جسد خاشقجی کجاست؟ این شخص کشته شده است، اما جسدش هنوز پیدا نشده است. با آن جسد چه کار می‌کنند؟ دادستان کل عربستان سعودی درباره یک همدست محلی صحبت می‌کرد: این همدست محلی کیست؟ چیز عجیبی در این مسئله وجود دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخش دیگری از سخنانش افزود: دادستان کل عربستان سعودی اعلام کرده است آن‌ها قصد دارند عکسی مبهم از این (به اصطلاح) همدست به ترکیه ارسال کنند. سوالاتی که مطرح هستند این هستند که چرا عکسی مبهم؟ چنانچه یک همدست محلی وجود دارد، نامش چیست؟

چاووش اوغلو خاطر نشان کرد: ترکیه می‌داند چه کسی خاشقجی را کشته و چگونه این اقدام صورت گرفته است، اما کشور‌هایی که به همه درس حقوق بشر می‌دهند در تلاش هستند تا قتل وی را در پرده‌ای از ابهام نگه دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه تاکید کرد کشور‌های اروپایی با دیدن پول (حق السکوت) سکوت اختیار کردند چرا که یکی پس از دیگری (با عربستان سعودی) قرارداد‌های فروش اسلحه امضا می‌کنند. متاسفانه جهان (سیاست) سرشار از نفاق و دورویی است.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستان سعودی در ۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه رفته بود تا روند ازدواجش را به ثبت برساند که در آنجا به قتل رسید. اتفاقی که خبرش در تمامی جهان مخابره شد.

این در حالی است که علی‌رغم تحقیقات گسترده، جسد وی هنوز کشف نشده است.