پایان سفر نماینده صلیب سرخ به عراق

رئیس صلیب سرخ جهانی پس از سفر به شهرهای موصل، بغداد و اربیل، گفت: «گرچه شدت خسارات وارده در عراق بهت آور است، ولی آنچه که کمتر دیده میشود زخمهایی اجتماعی است که بر عمق جان مردم این کشور نشسته است.»

وی با اشاره به اینکه با گذشت بیش از یک سال از پایان عملیات عمده جنگی هنوز حدود ۸/۱ میلیون نفر در داخل عراق آوارهاند و تقریباً یک نفر از هر سه نفر در داخل اردوگاه آوارگان زندگی می کنند افزود: اگر قرار است عراق دوباره روی پای خود بایستد، جامعه آن باید به سوی مصالحه گام بردارد. در این راستا، باید از بازگشت داوطلبانه، ایمن و غیرتبعیض آمیز تمامی آوارگان عراقی که می خواهند به خانه و کاشانه خود بازگردند اطمینان حاصل کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که روند بازگشت نباید با عجله انجام شود، چرا که مردم به مسکن مناسب و خدمات پایه ، از جمله به آب آشامیدنی و مراقبتهای درمانی، و نیز به فرصتهای معیشتی، امنیت و پاکسازی مهمات عمل نکرده احتیاج دارند.

رئیس صلیب سرخ جهانی طی بازدید از موصل، ضمن اشاره به تخریب گسترده موصل، از نشانه های امیدبخش بازگشت شهر به زندگی عادی ابراز خرسندی کرد.

مائورر گفت: «مردم در حال تمیز کردن خانه های خود از آوار هستند و حتی مغازه ها در بخش غربی شهر که بیشترین خسارت را دیده در حال بازگشایی می باشند.»

در یک سال گذشته ، کمیته بین المللی صلیب سرخ امکان دسترسی بهتر دو و نیم میلیون عراقی به آب سالم را فراهم کرده. همچنین، این سازمان موفق به تهیه غذا برای ۳۴۰ هزار نفر و خدمات درمانی برای ۳۰۰ هزار نفر دیگر شده است.

هم اکنون حدود ۴۰ هزار عراقی از خدمات توانبخشی فیزیکی این سازمان بهره مند هستند.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ به ضرورت شرایط مناسب زندان برای تمامی زندانیان، بدون در نظر گرفتن مجازاتی که در انتظار آنهاست و کشوری که از آن آمده اند تأکید کرد.

طی سال گذشته، کارکنان صلیب سرخ جهانی با ۵۴ هزار نفر در ۹۱ زندان ملاقات کرده و ۲۸ هزار پیام کتبی و شفاهی ایشان را به خانواده ایشان منتقل نموده اند.

در مورد مفقودین عراقی مائورر گفت: «کسانی که عزیزان آنها مفقودند باید پاسخی را که لازم دارند دریافت کنند. در موصل با خانواده هایی برخورد کردم که در جستجوی پسر، پدر و یا شوهر خود بودند. آنان با من از مشکلات عاطفی روزمره به دلیل ندانستن آنچه که بر سر عزیزانشان آمده سخن گفتند. جامعه عراق و مقامات این کشور باید مستقیماً به این مشکلات عاطفی رسیدگی نمایند.»

تعدادِ بالای مفقودان در عراق حاصل چندین دهه درگیریهای مختلف بوده و شمار آنها افزون بر صدهاهزار نفر تخمین زده میشود. در یک سال اخیر، صلیب سرخ جهانی به روشن شدن سرنوشت بیش از ۱،۰۵۰ فرد مفقود در عراق کمک کرده و ۵،۲۵۰ درخواست جستجوی جدید برای مفقودان را ثبت نموده است.

در طول سفر رئیس صلیب سرخ جهانی به عراق، وی با نخست وزیر این کشور عادل عبدالمهدی، ریاست جمهور بَرهَم صالح، معاون نخست وزیر فؤاد حسین، و رئیس پارلمان محمد الحَلبوسی هم دیدار داشت، و بر تعهد کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ و شرکای کاری این سازمان در جمعیت هلال احمر عراق برای ادامه کمک رسانی به مردم عراق در طول مرحله بازسازی که پس از چندین دور از خشونتها و بی ثباتی رخ می دهد، تأکید ورزید.