آیا متحدان عرب نتانیاهو در زندان هم برایش باقلوای عربی می‌برند؟

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، در مطلبی در این روزنامه نوشت: دادستان اسرائیل اتهامات موثقی را علیه بنیامین نتانیاهو درباره فساد، دریافت رشوه، فریبکاری و خیانت در امانت مطرح کرده و خواستار محاکمه وی شده در حالی که تبلیغات انتخاباتی به اوج رسیده است. این امر بدین معنی است که همه محاسبات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و دوستان عرب وی برای پیشبرد طرح «معامله قرن» بر باد رفت. پرسشی که مطرح می‌شود این است که کدام یک نخست کنار خواهد رفت اول ترامپ یا نتانیاهو یا «معامله قرن» یا هر سه تا با هم خواهند رفت؟

در این یادداشت آمده است: مهمترین اتهامی که نتانیاهو با آن روبرو است، دریافت هدایای گران قیمت از آرنون میلچن تاجر و، میلیاردر یهودی، است که شامل بسته‌های گران قیمت سیگار کوبایی، شیشه‌های عتیقه شامپاین، کت و شلوار‌های بسیار گران است و در مقابل نتانیاهو یک معامله تجاری را تسهیل کرد و نزد وزارت امور خارجه آمریکا پادرمیانی کرد تا به وی ویزای ورود ده ساله بدهند.

تعجبی ندارد که ترامپ شتابان از دوستش نتانیاهو، که پدر معنوی جرد کوشنر -داماد ترامپ- نیز به شمار می‌رود، دفاع کند و در نشست خبری با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، پس از شکست خوردن این نشست اعلام کند که نتانیاهو «محکم، قدرتمند و هوشمند است و به عنوان نخست وزیر بسیار خوب عمل کرد. اما زمانی که ادله قوی باشد این هوش و صلابت به چه کاری می‌آید؟ این ویژگی‌ها به ایهود اولمرت نیز نسبت داده شد، اما از منصب نخست وزیری روانه زندان شد و باید هفت سال پشت میله‌های زندان بگذراند.

اعتراف می‌کنیم که هوش ادعایی درباره نتانیاهو در صورتی که درست باشد به سبب حماقت بیشتر (سران) عرب و ترس آن‌ها است. درباره وی گفته می‌شود که با فردی صلابت و قوی است، اما همین فرمانده به اصطلاح باهوش، قوی و با صلابت نتوانست یک دستگاه تانک را به داخل سوریه یا لبنان یا حتی عمق غزه بفرستد و در نوار غزه سه شکست متحمل شد و از هواپیما‌های کاغذی و بمب‌های دست‌ساز واهمه داشت و آخرین جنگش ۴۸ ساعت بیشتر طول نکشید و پس از آن دست به دامن عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، شد و از وی خواست برای توقف بادبادک‌های آتش‌زا میانجیگری کند مبادا به فرودگاه تل‌آویو حمله شود و سه میلیون اسرائیلی به پناهگاه فرستاده شوند.

سردبیر رای الیوم افزود: شاید تصادفی باشد که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته گزارشی را که محققان بی‌طرف تهیه کرده بودند، منتشر کرد. در این گزارش تاکید شد نتانیاهو و دولتش با کشتن ۱۸۹ و زخمی کردن ۶۱۰۰ نفر از کسانی که سال گذشته بطور مسالمت‌آمیز در مرز‌های غزه با فلسطینی اشغالی اعتراض کردند، جنایات جنگی و جنایت ضد بشریت مرتکب شد و در میان این شهدا، امدادگران، خبرنگاران و ۳۵ کودک و کسانی که سوار ویلچر بودند نیز به چشم می‌خورد. این رهبر باهوش و قدرتمند اسرائیلی و ارتشش است که ترامپ «رهبر جهان آزاد» از وی تمجید می‌کند.

نتانیاهو خواست انتخابات پارلمانی را زودتر برگزار کند تا دادستان اسرائیل را تحت فشار قرار دهد و اعلام اتهامات وی را به تاخیر اندازد، اما فشار‌های وی به نتیجه نرسید و این امر ثابت می‌کند این دادگاه و قانون است که نخست وزیر را در صورت فاسد بودن تغییر می‌دهد و نه صندوق‌های رای به ویژه اگر با اتهاماتی محکوم شود که در شان نخست وزیر نیست آن هم نخست وزیری که مدعی پاکی و شفافیت و تنها دموکراسی منطقه است.

نتانیاهو چند روز قبل از استعفای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، خوشحال شد در حالی که فرماندهی سران عرب را مانند رهبر یک ارکستر هدایت در کنفرانس ورشو به عهده داشت؛ همان عرب‌هایی که تاکید کردند ایران بزرگترین خطر برای امنیت و ثبات منطقه است و هیچ نامی از اسرائیل به زبان نیاوردند. امروز میلیون‌ها نفر نه تنها در ایران بلکه در خود محافل اسرائیلی البته به استثنای طرفدارانش در حزب لیکود، شاگردش کوشنر، لابی صهیونیست در واشنگتن و برخی از دوستان عرب او، خوشحال شدند.

در انتهای این مطلب با اشاره به تلاش رقت‌بار برخی از کشور‌های عربی برای نزدیکی به تل‌آویو امده است: اکنون پرسشی به ذهن ما می‌رسد که نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. پرسش این است که آیا متحدان عرب نتانیاهو در زندان تل‌آویو با وی ملاقات و هدایای فاخری مثل سیگار کوبایی، شامپاین فرانسوی و باقلوای لذیذ عربی به وی تقدیم خواهند کرد؟